Mag CJIB achteraf mijn betalingen afboeken op andere posten, en zo kunstmatig een open post te creeren ?

Ik moet maandelijks een 'bestuursrechtelijke premie' voldoen aan CJIB. Met een betaling was ik te laat waardoor men een gerechtsdeurwaarder inschakelde. Deze berekende mij 170 euro kosten, en stelde mij daarbovenop nogmaals 250 euro berdere kosten in het vooruitzicht. Ik heb contact opgenomen met de deurwaarder en gemeld dat k de 170 euro weliswaar aanvaardde, maar niet de 250 euro daar weer bovenop, omdat de oorspronkelijke boete inmiddels was voldaan.

De deurwaarder nam hierop kontakt op met CJIB. Kennelijk is tijdens dit gesprek een constructie bekokstoofd, om mij de maximale kosten in rekening te kunnen brengen.

De deurwaarder schreef dat veschillende andere betalingen op andere maanden/posten waren afgeboekt, waardoor uitgerekend de oorspronkelijke boete nog onbetaald zou zijn.

Dit kan alleen achteraf zijn gebeurd : drie weken na mijn betalingen, ontving ik immers nog aanmaningen voor deze maanden.

De werkwijze van CJIB is in strijd met de Wet (Burgerlijk Wetboek, Boek 6, Art. 43) : Mijn betalingen, inzoverre voorzien van betalingskenmerk, dienen geboekt te worden op de post waarop dit betalingskenmerk betrekking heeft, en betalingen zonder kenmerk dienen op de meest urgente openstaande post te worden afgeboekt. Als men zich aan de wet had gehouden, had dit mij 250 euro gescheeld.

Al een dag later werd namelijk beslag gelegd op mijn inkomen en werd mij ca. 450 euro afgenomen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Pffft klinkt al een hoop gedoe, en doet je naar eer aan.
Ik hoop dat het allemaal kan oplossen, niets is ooit makkelijk.

Antwoorden (2)

In feite lijk je zelf al het antwoord te geven.
Lijkt me een sterke zaak, zeer zeker waard om langs een rechtswinkel te gaan. Neem dan ook de bewijzen alvast mee. Zij kunnen je dan zeker verder helpen.
Wellicht heb je ook een rechtsbijstandverzekering...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat betreft de verwerkingsvolgorde van betalingen zonder kenmerk hanteert het CJIB deze volgorde:

"Indien bij betaling aan het CJIB geen betalingskenmerk is vermeld en er sprake is van een samenloop van financiële vorderingen wordt bij de bestemming van gelden op de openstaande vorderingen de volgende volgorde in acht genomen:

- schadevergoedingsmaatregelen
- geldboetes opgelegd bij strafbeschikking
- inkomende Europese geldelijke sancties
- inning kosten van bijkomende straf publicatie uitspraak
- geldboetes opgelegd bij vonnis
- Europese confiscatie beslissingen
- ontnemingsmaatregelen
- Wahv-sancties
Meer informatie hierover kunt u vinden op de website van de overheid . U vindt de richtlijnen in hoofdstuk 2, paragraaf 1.2."

Als je deurwaarderskosten moet betalen dan wordt een overgemaakt bedrag eerst afgeboekt tegen zijn eigen kosten, daarna op eventuele rente en het restant gaat naar de hoofdsom.
Computoon