Hoe zou de elektrotechnische branche de jeugd kunnen bewegen (weer) meer voor het vak te kiezen?

Wie moeten we dan hebben? De kinderen? Hun ouders? De docenten op de lagere school? De leraren op de middelbare school? Ik wil hieraan graag aandacht gaan besteden in het vakblad Elektropraktijk...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dan moeten eigenlijk gewoon de regering hebben en wel het ministerie van onderwijs.Die hebben al die technische scholen de nek omgedraaid en willen hier een kenniseconomie.Maar ook de ouders die persé willen dat hun kind een hoge opleiding ging doen.Omdat het bij hun te min was een beroep waarbij je met je handen moet werken.Een hoop jongeren zitten op een niveau wat voor hen veel te hoog gegrepen is,en waar ze zelf tegenop zien.Ze willen allemaal een beroep waarin je veel en veel geld kunt verdienen.Maar owee als de studie of de lesstof te zwaar word dan haken ze af.En dan willen ze weer met een andere studie beginnen waar ze uiteindelijk na verloop van tijd ook geen gat meer inzien.Maar om met je handen te werken vind men te min.Terwijl een goede vakman ook geld kan verdienen als water.En zo verdwijnen een hoop mooie technische beroepen waarin het vakmanschap hoger staat dan kennis.Natuurlijk is er kennis vereist maar de wiskunde op een technische school is van een heel ander niveau dan die van bijvoorbeeld die van de HAVO.Als ik hier bijvoorbeeld wel eens een vraag lees"Hoeveel vierkante meter zit er in een vierkante kilometer ?".Dan schrik ik wel eens van het niveau van wat ze tegenwoordig weten.Terwijl ik met mijn eenvoudige L.T.S-opleiding het antwoord hier weet en het dan maar plaats.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We blijven ons best doen met het zoeken naar de juiste oplossing voor deze vraagstelling. Het 'beste' antwoord op deze vraag is er eigenlijk niet, de andere antwoorden waren namelijk ook waardevol... Dank!

Andere antwoorden (4)

Dat gebeurt op dit moment al dmv van voorlichting op de middelbare school en speeddates voor meisjes in de 3e klas met studentes die techniek hebben gekozen, om zo de meisjes meer te interesseren voor technische studies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grote technische bedrijven benaderen om excursies cq workshops te geven. Deze momenten dan doorgeven op school. Denk hierbij aan grote interesante instalaties. Automatisering van bruggen en sluizen met bediening op afstand, schakelstations. Produktielijnen enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat hiervoor de kinderen moeten worden benadert die moeten die keuze maken niet een leraar of ouders al willen die natuurlijk het beste voor hun kind.

Maar als ik nu kijk naar een cito toets en de uitkomst daarvan staat het meestal al vast of een kind naar een mavo havo of vakschool gaat, wat ik raar vindt hoe kun je een kind van 11-12 al een keuze voor het leven laten maken op technisch gebied?

Dus snap ik wel dat je een andere opleiding gaat doen dan een vakgerichte opleiding als je het zelf nog niet weet.
Sommige kinderen hebben een vader die in de electro zit of ander fam lid en gaan dan hun voorbeeld achterna.
Dus ik denk dat in het basisonderwijs er al een breder spectrum opgebouwd moet worden omtrent technische en praktische vakken.
Ook moeten leraren beter worden opgeleid om kinderen leren keuzes te maken, en zelf ook kunnen constateren waar je een kind in moet begeleiden.

Dit berust puur op mijn eigen ervaring van basisschool naar technisch onderwijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook mee eens +1
De mogelijkheden binnen het vak laten zien! Als ik aan die branche denk kom ik niet veel verder dan aan auto's sleutelen, en het zou me niks verbazen als het daar niks mee te maken heeft. Ik denk dat de meeste mensen in mijn klas (4havo) er ook zo over denken.
Dus interviews met mensen in verschillende sectoren of zoiets? :)