Hoe éénmalige privéopname te doen om saldo terug te brengen naar €0,00?

Hoewel ik dit onderwerp hier als vraag stel, heb ik onlangs al een soort van antwoord gekregen van iemand, alleen wou ik via deze weg dubbelchecken of dit wel klopt.

In een notendop: april 2013 begonnen met eenmanszaak via mijn privérekening. Boekhouding zelf bijgehouden via online boekhoudsoftware, maar (zoals dat gaat met een privérekening - daarom inmiddels ook overgestapt naar een zakelijke rekening, maar dat terzijde) daardoor zijn alle uitgaven door elkaar heen gaan lopen.

Ik wou dus min of meer een éénmalige privé-opname doen op 31 december 2013, om zo de boel weer glad te strijken. Laten we voor het gemak even uitgaan van het feit dat ik alle inkomsten (behalve de afgedragen omzetbelasting) heb uitgegeven. Deels zakelijke kosten, maar grotendeels privé.

Voorbeeld:

Bruto winst: 6.000
Zakelijke kosten: 1.000
Netto winst: 5.000

Vervolgens heb ik binnen de activa enkele bedragen staan onder de kop Vorderingen.

Klopt het, dat het rekensommetje nu is:

Netto winst - Vorderingen = Bedrag wat ik over het eerste kalenderjaar uit zou hebben kunnen geven? Dus ter voorbeeld:

5.000 - 500 (vorderingen) = 4.500 opgeven als privé-opname op 31 december 2013.

Dank!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je activa en passiva moeten wel gelijk zijn. dus als je op je activa een vordering hebt staan van 500 moet er ook een vermogen van 500 op de passiva staan. de rest kun je dan inderdaad opnemen als prive opname. Zorg wel dat je het goed in je boekhouding verwerkt en dan moet het volgens mij kloppen wat je zegt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Simpele oplossing. of hij correct is ?