Kan een 21 jarige, mits het van de gemeente mag, een webwinkel aan huis starten?

Hey hoi.

Ik heb via een leuke manier 60 telefoonhoesjes weten te bemachtigen voor 0,- . Nou zijn deze geen goud waard, maar verkoop ik ze toch via FB & Marktplaats.

Nou bracht mij dit het idee.

Kan een 21 jarige, mits het van de gemeente mag, een webwinkel aan huis starten?

Wat ik vooral wil weten is:

-Wat zijn kosten die je minstens gaat krijgen?
-Hoe gaat dit belastingtechnisch
-Kan dit, terwijl ik een uitkering heb?
-Hoeveel mag ik per maand verdienen om mijn uitkering te behouden?

Ik zal even open en eerlijk zijn. Ik heb een Autisme Spectrum Stoornis, en wil dolgraag werken, maar in de praktijk gaat dat toch minder dan gewenst. Ik heb al via overheidsinstanties laten constateren een werkcapaciteit van 24 uur in de week te hebben.

Dus, hoe ideaal is een webwinkel aan huis dan wel niet?

Nou is een telefoonhoesjes winkel een iets voor de hand liggend iets. Maar, ik heb ook enigszins goede ervaring in de ICT-Hardware wereld.

Maar, ik moet niet gelijk groot beginnen, want dat gaat geheid fout gok ik maar zo.

4 jaar geleden
1.8K
Pieterke
4 jaar geleden
Hier kun je alvast wat informatie vinden https://www.webwinkelopzetten.nl/webwinkel_huis.html

Antwoorden (1)

Je zult eerst met je contactpersoon bij de gemeente moeten overleggen of je een eigen bedrijfje (want dat is een webwinkel) mag starten met je uitkering. Ik neem aan dat je een bijstandsuitkering hebt. De uitkering is een aanvulling op je inkomen tot bijstandsniveau. Verdien je zelf geld, dan wordt de aanvulling dus minder. Normaal gesproken wordt elke euro die je verdient afgetrokken van je uitkering.

De gemeente kan je toestemming geven om wel bij te verdienen naast je uitkering. Dit gebeurt in de regel alleen als er verwacht wordt dat je op die manier je werk kunt opbouwen en op termijn niet of minder bijstand nodig hebt. Elke gemeente bepaalt zelf hoe ze hiermee omgaan, dus dat zul je moeten overleggen.

Kosten voor een webwinkel:
- in elk geval inschrijving KVK (50 euro eenmalig)
- bankkosten (aparte zakenrekening nodig, banken accepteren niet dat je je priverekening gebruikt voor een webwinkel)
- je website laten bouwen, onderhouden en hosten
- advertentiekosten
- kosten voor inpakken en verzenden (houd rekening met extra kosten van retourzendingen)
- administratiekosten
- je moet btw afdragen en inkomstenbelasting betalen over je winst

Let op: ook je handeltje via facebook en marktplaats is voor de bijstandsuitkering een vorm van inkomen! Verkoop je prive spullen als particulier, dan mag dat. Maar 60 telefoonhoesjes zijn geen tweedehands prive spulletjes, dat is gewoon een handeltje. Dit moet je dus aangeven bij je maandelijkse formulieren. Doe je dit niet en komt de gemeente erachter dat je toch bijverdient, dan kun je behoorlijk gekort worden op je uitkering!

Ben je van plan goedkope spullen uit een land buiten de EU te importeren om hier door te verkopen, houd er dan rekening mee dat je bij aanschaf van die spullen nog importheffingen moet betalen.