Heb ik recht op pauze?

Ik werk bij de albert heijn en ik werk van 19:00 tot 22:30.
In de cao staat dat je recht heb op een maaltijd als je meer dan 4,5 uur werkt en na 19:00 werkt.
Nu staat er in mijn GO ( digitale werkrooster) dat ik recht heb op zowel een eetpauze als een koffiepauze.
Maar een teamleider verbood mij laatst om een eetpauze te houden omdat het niet klopt, terwijl het duidelijk vermeld staat in mijn werktrooster op GO.
Dus mijn vraag is heb ik recht op die pauzes en zoja mag een teamleider dan weigeren om mij pauze te laten houden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Als je werkt van 18.00 tot 22.30 uur dan is dat precies vier en een half uur. Dus de maximale tijd dat iemand mag werken zonder pauze. Het is een gunst als jij halverwege de avond een korte drinkpauze mag hebben, maar je hebt in elk geval géén wettelijk recht op een lange eetpauze.

Het klopt dat je recht hebt op een eetpauze als je langer dan 4,5 uur bent ingeroosterd. Maar je bent niet langer ingeroosterd, je staat voor 4,5 uur op de planning. Stel je voor dat je wel recht op pauze zou hebben, dan geldt het volgende: Als je pauze hebt, gaat die pauzetijd van je werktijd af. Dus als je een half uur pauze zou nemen halverwege, dan krijg je nog maar 4 uur uitbetaald. Of andersom: als je halverwege pauze neemt, moet je wel een half uur langer werken om aan dezelfde betaalde werktijd te komen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100