Hoe kun je de kosten van een douchebeurt precies berekenen?

Stel dat je 5 minuten een douche neemt, hoe bereken je dan de totale kosten van deze ene beurt? Het waterverbruik is wel na te gaan door te kijken naar de douchekop (x liter/min), maar hoe zit dat met het opwarmen (bijv. 35*C) en het gasverbruik dat nodig is om het water op temperatuur te krijgen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.6K
LeonardN
4 jaar geleden
Je zou in mijn ogen beter kunnen kijken naar de watermeterstand en de gasmeterstand voor en na het douchen (en de eerste waarde van de tweede af te trekken). Maar dan moet je natuurlijk wel aan de volgende dingen voldoen.
-Het gas moet voor een boiler zijn die op dat moment pas het water gaat verwarmen.
-Jij moet de enige zijn die water/gas verbruikt in huis. Dan is het enkel een kwestie om het aantal liters water en aantal kuub gas te vermenigvuldigen met het geldende tarief. Het maakt dan niet uit hoe heet of lang je doucht.

Het beste antwoord

Jou douche water is 35 graden,
maar de cv ketel verwarmd het water tot max 60 graden
om legionella te doden. ( en dat is best belangrijk )
En we weten ook niet hoe veel liter per min uit de douchekop komt,
dus precies uit rekenen gaat niet.

Maar we kunnen het ongeveer:
- We pakken 10 liter per min douchekop.
- Je wou 5 min dus, dat is 50 liter water totaal
- Je Douche temperatuur is 35 graden tijdens douchen
- En het kraan water komt met een temperatuur van 10 graden je huis binnen.

Om 1 liter water 1 graden op te warmen, heb je 1 calorie nodig.
1 calorie = 4,1868 joule, ( is afgerond 4,19 kJ )

water van 10 graden naar 35 graden

35 graden – 10 graden = 25 graden

25 x 50 liter = 1250

1250 x 4,19 kj = 5237,5 kj ( 5,23 MJ )

IN 1 Kubieke meter ( 1 m3 ) aardgas zit 35,17 MJ max warmte
maar in praktijd is water verwarmen maar 75% rendement
35,17 MJ – 25% = 26,3775 MJ

26,3775‬ MJ : 5,23 MJ = 5,04

1 m3 = 1000 liter aardgas

1000 : 5,04 = 0,198 m3
aardgas nodig voor 50 liter water als het 35 graden moet zijn

Aardgas kost ongeveer €0,75

€0,75 x 0,198 m3 = €0,1485

maar in praktijk zul je iets meer gas verbruiken
omdat het water in de cv tot 60 wordt verwarmd
En ik heb tot 35 graden gerekend.
( hoop dat het niet te ingewikkeld is )