zijn er grote nederlandse bedrijven/instellingen die opgericht zijn door nazies?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Bedrijven die opgericht zijn door de nazi's zie ik nergens. Ik kan me ook wel voorstellen dat je daar als bedrijf/instelling niet mee te koop gaat lopen.
Op deze site staan wel een aantal 'foute' bedrijven in de oorlog.
http://www.zuidelijkewandelweg.nl/ingezonden/113/046.htm#Foute%20instellingen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De telegraaf was wel een grote nazi vriend (na woII ook 1 jaar opgeheven)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat viel wel mee. de Telegraaf werd veel meer onder druk gezet dan andere kranten. De volkskrant was ook niet zo zuiver en kreeg geen verschijningsverbod. De Libelle was ook fout in de oorlog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Telegraaf is tijdens WO2 blijven verschijnen. Maar pas in 1944 onder Duits vriendelijke leiding. Net zoals meerdere regionale kranten. Dat Telegraaf een 'lang' verschijnings verbod kreeg komt mede omdat 'een concurent' "Het Parool" gebruik maakte van de Telegraaf persen en gevestigd was in Het Tekegraaf gebouw. Het Parool was pro toenmalig kabinet. Dus ook een 'politieke' keuze.
Bedrijven, instellingen welke door de Duitse bezetters (Term Nazi's graag bewaren voor overtuigd Nationaal Socialisten) zijn gevormd, danwel Nederlandse bedrijven onder nieuw Duitse leiding, zijn na WO2 teruggegeven aan de oorspronkelijke eigenaren danwel ontbonden.