Hoe wordt een overheidssubsidie van 500.000 euro gewaardeerd op een begin en eindbalans?

Het gaat hierbij om het verkrijgen van een DKTI subsidie vanuit de overheid voor het realiseren van een waterstoftankstation. Hierbij komt er een financieel plan om de hoek kijken waarbij rekening is gehouden met een tijdsbestek van 5 boekjaren. De subsidie wordt volledig gebruikt als investering (50% van de totale investering). Het eerste jaar snap ik hoe de balans werkt, maar hoe zit dit voor het 2e jaar? Je hebt immers je EV en subsidie + vreemd vermogen omgezet naar een waterstofstation t.w.v. 1 miljoen euro. Hiermee hou je dus op de creditzijde een gat open van 500.000 gezien de waarde van het tankstation als vaste activa gekenmerkt wordt? Het lijkt me apart dit als schulden aan te merken..

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Jaar 1: station kost 1.000.000 euro en staat voor dat bedrag debet op beginbalans. De subsidie van 500.000 credit op de beginbalans. Stel afschrijvingstermijn station is 5 jaar en restwaarde is 0.

Normaal zou je eur 200.000 afschrijvingskosten per jaar hebben (1000.000 / 5).
De subsidie gaat echter in 5 jaar naar het resultaaat dus (500.000/5) = 100.000.
Per saldo dan eur 100.000.- afschrijvingskosten (namelijk 200.000 -/- 100.000). Dus jaarlijks 2 ton afschrijving waarvan 1 ton een kostenbedrag en 1 ton een bate.

Aan het eind van het eerste jaar schrijf je 1/5 deel van het station af. Je laat gelijktijdig 1/5 deel van de subsidie vrijvallen ten gunste van het resultaat. De subsidie zorgt dus voor per saldo lagere afschrijvingskosten.
Geboekt zou kunnen worden:
4 Afschrijvingskosten 100.000.-
1 Ontvangen subsidie 100.000.-
1 Aan afschrijving 200.000

1 wijst op een balansrekening, 4 op een kostenrekening.

Op de eindbalans van jaar 1 zie je dus eur 200.000 afschrijving staan en nog 400.000 subsidie. In de resultatenrekening eur 100.000 afschrijvingskosten. Boekwaarde station 800.000 (= aanschafwaarde min cum. afschrijving)

Eind jaar 2: zelfde boeking als eind jaar 1. Op de balans 400.000 cumulatieve afschrijving en nog 300.000 subsidie. En eur 100.000 afschrijvingskosten in het resultaat. Boekwaarde station 600.000.

Eind jaar 3: cum. afschrijving 600.000 en nog 200.000 subsidie op balans. Afschrijvingskosten 100.000.-
Boekwaarde station 400.000

Eind jaar 4: cum. afschr. 800.000 en nog 100.000 subsidie op balans. Afschrijvingskosten eur 100.000
Boekwaarde station eur 200.000

Eind jaar 5: cum afschrijving 1000.000 en geen subsidie meer op balans. De boekwaarde van het station is 0 omdat de gecumuleerde afschrijving gelijk is aan de aanschafwaarde. Afschrijvingskosten dat jaar weer 100.000

Tip: laat een accountant deze zienswijze beoordelen:-)
Afschrijven over een langere periode mag (uitgaand van economische levensduur) maar meer dan 20% per jaar niet. Je kunt ook rekening houden met een restwaarde van het station waardoor je afschrijft tot die restwaarde en niet tot 0. Maar aangezien je in die wereld zit, zul je wel weten wat gebruikelijk is.
Toegevoegd op 14 november 2018 18:30: tekst
Computoon
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dank voor uw reactie. Echter is het zo dat ik mede rekening dien te houden met voorraadmutaties (beginvoorraad a €18000 - inkoopwaarde omzet uit exploitatie + inkopen uit liquiditeit) en de mutatie van het eigen vermogen (EV op beginbalans 200k + nettowinst (-102.350) -privéopnames (€-12) . De balansen worden volledig opgemaakt vanuit de liquiditeitsbegroting en exploitatiebegroting (linken in Excel). Omdat er door de afschrijvingen van het station (binnen 15 jaar) een negatieve nettowinst op de exploitatie geboekt wordt van -102.350, deels door afschrijvingen, vergroot deze de kloof op de balans, mede als de afname van het EV. Uw denkwijze is een goede manier om het gat tussen de gebruikte subsidie en de afschrijving van het station (in 15 jaar volledig afgeschreven) te dichten, maar hoe ik de rest van de kloof dicht krijg is mij een raadsel.
Computoon
5 jaar geleden
Nog enkele opmerkingen.
@Technisch zou het zo moeten zijn dat het resultaat per jaar (het saldo winst of het saldo verlies) automatisch wordt bijgeteld of in mindering wordt gebracht op het eigen vermogen. De post "eigen vermogen" is dus de sluitpost van de balans die vanzelf ontstaat als er het hele jaar correct geboekt is. Als dat gebeurd is, is de balans uiteraard nog steeds in evenwicht.
@ Priveopnamen (voorkomend bij een eenmanszaak) beinvloeden het bedrijfsresultaat niet, komen dus niet op een kosten- of opbrengstrekening. De balansrekening Prive is een hulprekening van het eigen vermogen en het saldo moet dan ook aan het eind van het jaar daarop worden bijgeteld of in mindering gebracht. Als het goed is, is ook dat "ingeregeld".
Misschien is het handig om er een financieel pakket aan te koppelen. Want als bijv. de voorraad muteert, zullen ook de rekeningen btw, crediteuren en bank muteren. Met alleen Excel als hulpmiddel wordt het lastig, denk ik.