Behoud iemand in de wsnp zijn grote woning?

Ik heb in mijn woonplaats Wezep een gezin in de straat wonen waarvan de man des huizes 9 maand geleden in de wsnp (schuldsanering natuurlijke pers.) is beland... Tot mijn verbazing word de woning tot op heden nog helemaal niet verkocht. Is dit mogelijk? Het gezin terroriseert de straat een beetje met van alles en nog wat en we hoopte als buurt dat de woning verplicht weg zou moeten, maar tot heden lijkt het daar nog niet op... Het is echt een flinke woning met wel 1200m aan perceeloppervlakte. We begrijpen 'm even niet. Hoe zijn de regels hierin?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je kan ook met behoud van een woning de WSNP ingaan en deze behouden, een en ander hangt af van de specifieke situatie.

Kan dat, in schuldsanering met eigen woning?
Vaak wordt er ten onrechte gesteld dat de woning verkocht moet worden voordat een verzoek om toepassing van de schuldsaneringsregeling ingediend kan worden. Dit hangt af van de waarde van de woning en het hangt ook af van de vaste lasten per maand. Wel is het zo dat een woning risico´s met zich meebrengt. Dit is met name zo bij oude woningen, er kunnen onverwachte reparatiekosten opduiken.

Mocht het zo zijn dat er (flinke) overwaarde is, dan zal de bewindvoerder vaak overgaan tot verkoop van de woning. Het geld komt dan ten goede aan de boedel. Maar als de hypotheeklasten vrij laag zijn, dan zal de bewindvoerder er vaak niet voor kiezen om tot verkoop van de woning over te gaan. De verkoop van een woning brengt immers ook kosten met zich mee.

De bewindvoerder zal ook niet overgaan tot verkoop van de woning indien de verkoopopbrengst lager is dan de schuld aan de hypotheekverstrekker. Hierdoor ontstaat er immers een restschuld. De schone lei werkt overigens wel ten aan zien van de restschuld indien de woning is verkocht tijdens de schuldsaneringsregeling.

Let er op dat een hypotheekschuld niet valt onder de schone lei! Dit is anders als het gaat om een restschuld welke is ontstaan voorafgaand aan het verzoek om toepassing van de schuldsaneringsregeling. Hierdoor zullen hypotheekgevers vaak dan ook niet instemmen met een minnelijke regeling omdat zij aanspraak maken op het volledige bedrag.
---
Dat kan maar, het is niet gezegd.
Toegevoegd op 28 juli 2018 19:55: tekst