Wat is het verschil tussen een project- en een matrixorganisatie?

Het is me niet helemaal duidelijk wat ze nou precies alle twee inhouden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

Een project organisatie kan je meer zien als een p(roduct)-organisatie het houd zich puur bezig met een product/project, heeft een baas in de afdeling.

Een matrix organisatie moet meer afdelingen rekening houden. Als je een aantal horizontale lijnen tekent en een aantal verticale lijnen erover heen tekent dan krijg je een matrix. Laten we zeggen dat horizontale lijn de designteam van een auto is en de verticale de bouwers van de auto. Je moet een koplamp ontwerpen voor de auto dan zul rekening moeten houden met de zowel de design en de uitvoerbaarheid. Het moet passen in de echte auto uiteindelijk.

Raad je aan om de boeken mintzberg organisatie structuur goed door te nemen, dan kan je een hele goede inzicht hebben met de verschillende organisties typen die er bestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf Toegepaste Organisatiekunde, maar daarin wordt het maar heel kort uitgelegd. Maar bedankt, dit is al een stuk duidelijker.