hoe bereken ik winst in excel ?

Ik moet voor een opdracht winst berekenen in excel
de in koop prijs is 765 de verkoop prijs is 900 hoe bereken ik dan winst met welke formule?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
18.2K

Het beste antwoord

zet inkoopprijs is cel 1a en verkoopprijs in cel 1b

dan zet je in cel c1 =A1-B1

dan zal er dus in cel C1 135 komen testaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je het zo doet krijg je een negatief getal... Als je B1-A1 doet dus verkoopprijs - inkoopprijs dan komt er wel een goed getal uit. Als er nu een negatief getal uitkomt, dan het je verlies.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goed antwoord

Andere antwoorden (1)

in de vraag laat je niet weten hoe je deze winst wil benoemen. in een percentage van de inkoopprijs? een percentage van de verkoopprijs? een bedrag?

dit is wel van belang voor de berekening.

bij een bedrag trek je gewoon de inkoopprijs van de verkoopprijs af ( 900 - 675 = 225)
bij een percentage van de inkoopprijs deel je 900 door 675 en vermenigvuldigd de uitkomst met 100. de verkoopprijs bedraagt 133,33% van de inkoopprijs derhalve een winst van 33,33%
bij een percentage van de verkoopprijs stel je de verkoop op honderd procent 1% is dan 9 de verkoopprijs bedraagt dan 675/9 is 75%

per saldo nogal verschillen. je moet dus eerst weten wat je wil berekenen.

Toegevoegd na 1 minuut:
daar waar 675,-- staat moet je 765 lezen. sorry