Kun je ook vaten ruwe olie kopen?

voor als ze later meer waard worden weer verkopen.
dus voor een paar jaar in mijn schuur

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.2K
AWM
13 jaar geleden
Het tikt niet echt aan. Uit elke barrel van 159 liter kan 74 liter benzine worden gemaakt. Heb je een grote schuur?

Het beste antwoord

Ik weet niet hoe groot je schuur is en hoeveel vaten daar dan in kunnen staan, maar probeer even mee te rekenen:
a) als je het in je schuur wilt hebben, zal je het er heen moeten laten vervoeren. Wat kost dat?
b) als je het in je schuur wilt opslaan, heb je daar een vergunning voor nodig, en je zult de schuur bouwkundig moeten aanpassen (vloeistofdichte vloer en zo).
c) als je het na een aantal jaren wilt verkopen, stel je voor dat dan de olieprijs 2x zo hoog is, heb je er dan een koper voor? Is Shell wel geinteresseerd om van een onbekende leverancier 200 vaten olie te kopen van een onbekende kwaliteit? En dan, ze willen die olie alleen maar in bulk hebben, niet in vaten... want dat is veel te arbeidsintensief. Dus je zult het moeten overpompen in bulk...
d) stel je voor dat ze het willen kopen nadat je de analyseresultaten (op jouw kosten gemaakte analyse) hebt kunnen overleggen, kost het ook nog een keer het transport van jouw schuur naar een raffinaderij.

Al met al: garantie op een flinke verliespost. Terwijl je dat geld gewoon op de bank had kunnen zetten en er een paar procent rente op had kunnen krijgen.
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Goed verhaal, +1.
Plus, zou jij een buurman willen hebben met 30.000 liter olie in zijn schuur?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zie al dat het geen goed idee is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier gaan we ervan uit dat de prijs van olie zal verdubbelen. Maar als we er even van uitgaan dat olie op een gegeven moment heel erg schaars wordt, het einde van de olievoorraden zijn in zicht en de prijs explodeert. De olie kan dan misschien wel 10 of 20 keer hoger zijn (we hebben zonder schaarste al een keer een verdubbeling gehad, gewoon maar omdat de economie het erg goed deed, dus een vertienvoudiging bij enorme schaarste zou ook kunnen). Waarom zou je je olie dan in godsnaam aan shell willen verkopen? Verkoop hem bvb. aan een man die een hele leuke oldtimer heeft en er nog mee wil rijden. De vergunningen etc. daar heb je wel gelijk in, al zou je het ook stiekem kunnen doen. Daarom niet met honderden vaten maar met een paar tiental.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima antwoord! + Vond het ook al niet zo een slimme belegging :)
itsme
13 jaar geleden
@karamel: een oldtimer rijdt niet op ruwe olie. ruwe olie moet eerst nog geraffineerd worden voordat je er iets aan hebt.

Andere antwoorden (3)

Ja, maar eens paar vaten is de schuur zet geen zoden aan de dijk. Door deze handelswijze, speculeren, is de prijs aan de pomp zo hoog terwijl de prijs voor een vat olie niet echt hoog is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moeten er al wel heeeel veel mensen speculeren op het inslaan van vaten olie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of heel weinig met heel veel vaten. professionele partijen dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Miljarden vaten liggen in een Amerikaanse woestijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In zee liggen tientalle olietankers voll te wachten tot de prijs stijgt.
Ja hoor, dat kan. Via de oliemaatschappijen. Waarschijnlijk moet u wel hele grote hoeveelheden dan per keer gaan aanschaffen, maar als dat voor u geen probleem is, dan is het zeker te regelen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Op de termijnmarkt, daar hoef je echt geen vaten in jouw schuur te hebben. Bovendien betaal of ontvang je alleen het prijsverschil plus kosten. De wereld is moderner dan je denkt.