Hoeveel euro krijg met een uitwonende studiefinanciering?

Ik ga de volgende maand wonen bij een goede vriend van me waarbij we de kosten delen maar nu vroeg ik me af hoeveel ik krijg als ik uitwonend woon? Ik krijg nu 178 euro dat is basis en aanvullende beurs.

Toegevoegd na 20 uur:
Ik doe mbo niveau 4

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
11.7K
Antoni
7 jaar geleden
Welk type opleiding volg je? Mbo, hbo of universiteit?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mbo juridische dienstverlening niveau 4

Antwoorden (1)

De basisbeurs voor een uitwonende mbo-student is in 2017 per maand € 268,59. De hoogte van de aanvullende beurs is afhankelijk van het inkomen van de ouders van de student, maar voor een uitwonende mbo-student is die in 2017 maximaal € 359,41 per maand.

Gezien het feit dat je in 2016 niet de maximale aanvullende beurs kreeg*, verwacht ik niet dat je die in 2017 wel krijgt, dus het bedrag zal lager zijn dan de € 268,59 en € 359,41 samen, maar wel meer dan alleen de € 268,59 van de basisbeurs.

*Als je in 2016 de maximale aanvullende beurs had gekregen, zou je per maand een bedrag van € 81,81 (basisbeurs) en € 336,23 (aanvullende beurs) = € 440,81 hebben ontvangen. Dat is met de door jou genoemde 178 euro dus niet het geval geweest. De overheid verwacht blijkbaar dat je ouders nog een deel van je studie betalen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als je nog geen lesgeld hoeft te betalen, is de aanvullende beurs overigens € 94,75 lager.

Toegevoegd na 20 minuten:
Op https://www.duo.nl/particulier/mbo-er/studiefinanciering/een-aanvullende-beurs.jsp vind je nog deze informatie:

"Hoeveel krijg je?

Hoe hoog je aanvullende beurs kan zijn, vind je zelf uit met de rekenhulp. Ook het aantal studerende of schoolgaande broers en zussen beïnvloedt de hoogte van een aanvullende beurs. Deze rekenhulp is in verband met onderhoud tijdelijk niet beschikbaar."

en

"Gift of lening

Doe je een opleiding op niveau 1 of 2, dan is je beurs altijd een gift. Doe je een opleiding op niveau 3 of 4, dan is je beurs een voorlopige lening. Die voorlopige lening wordt pas een gift als je je diploma binnen 10 jaar haalt. Dit geldt niet voor de aanvullende beurs in je eerste 12 maanden met studiefinanciering: die is direct al een gift, ook als je geen diploma haalt."

Met de rekenhulp van de website kan je later -als die weer beschikbaar is- zelf het definitieve te ontvangen bedrag uitrekenen.
Antoni