Welke studie moet je doen als je Architect wilt worden maar dan puur het ontwerp aspect, niet technisch ?

Ik ben creatief en wil graag architect worden maar dan alleen puur het ontwerpen van gebouwen. Welke richting moet ik op, welke studie moet ik volgen ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik dacht de kunstacademie ;]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan bedoel je "ontwerper"

Antwoorden (3)

Dan kan je denken aan de opleiding 'Vormgeving, Design & Architectuur'. Een vierjarige BOL opleiding.
Of de opleiding Grafische Vormgeving/Bouwkunde op HBO niveau.

In deze lijst vind je een heleboel scholen die deze opleidingen aanbieden: http://www.b9.nl/architectuur/opleidingen.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt geen architect worden zonder technische achtergrond. Er is namelijk bijzonder weinig vraag naar ontwerpen die er leuk uitzien, maar waarvan niet is doorberekend of de bouwsels wel blijven staan.

Als je architectuur wilt doen zul je echt wel moeten leren wat de draagkracht van bepaalde materialen is. Een stukje mechanica is ook wel handige bagage om te berekenen hoeveel fundering nodig is om te zorgen dat de boel niet verzakt.

Als je echt alleen maar mooie dingen wilt maken, zonder achtergrondkennis, dan moet je kunstenaar worden of zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op een architecten bureau werken toch ontwerpers maar ook technici welke de zaak doorrekenen ?
Ik wil me graag bezig houden met het ontwerpen, met natuurlijk in mn achterhoofd wat mogelijk is ed. Ik wil best bouwkunde doen, maar dan ben je 4 jaar bezig en zoals ik het bekijk vooral met het technische aspect...
En 4 jaar is gewoon te lang voor mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het met jeroenla eens. Je moeten weten wat mogelijk en onmogelijk is. Zonder technische kennis zul je te vaak tegen problemen aanlopen, zeker in de communicatie met een constructeur.
Je kunt het ook zo bekijken: een architect met technische kennis zal eerder gevraagd worden voor een opdracht dan een architect zonder technische kennis.
Zoals jeroenla al aangegeven heeft zul je, je altijd technisch moeten onderleggen. Toch kun je denken aan andere vormen van architect. Bijvoorbeeld:

Binnenhuisarchitect
Als binnenhuisarchitect ontwerp je de inrichting van bijvoorbeeld woningen, winkels, kantoren, restaurants en tentoonstellingsruimten. Bij je keuze van bijvoorbeeld meubels, gordijnen, vloerbedekking en verlichting ga je uit van de wensen van de klant. Dat kan een particulier zijn, maar ook de directie van een bedrijf. Af en toe krijg je de vrije hand bij je ontwerpen. Meestal heeft de klant al ideeën over hoe het interieur er straks uit moet zien.

Tuin- en landschapsontwerper
Houdt zich bezig met het plannen, inrichten en vormgeven van tuinen en landschappen (bijvoorbeeld parken, recreatieterreinen, campings, wandelgebieden, begraafplaatsen en afvalterreinen). Voorbeelden van werkzaamheden: voert besprekingen met opdrachtgevers, verricht voorbereidend onderzoek, maakt (vaak met CAD-apparatuur) ontwerpen, stelt bijbehorende (kosten)begrotingen op, maakt maquettes en controleert of ontwerpen juist en binnen het budget worden uitgevoerd.

Je kunt dan denken aan de opleiding:
HBO bachelor
Vormgeving (HBO-ba)

De bacheloropleiding Vormgeving is gericht op vormgeving en ruimtelijk ontwerp. Fotografie, grafisch ontwerp, mode en textiel, maar ook het interieur van een huis leer je vormgeven. Onder begeleiding van deskundigen werk je in studio's en werkplaatsen aan je artistieke ontwikkeling. Je leert omgaan met opdrachtsituaties, waarbij tijd, budget en gebruikerswensen belangrijke factoren zijn.

of

HBO bachelor
Tuin- en Landschapsinrichting (HBO-ba)

De bacheloropleiding Tuin- en Landschapsinrichting is gericht op de vormgeving van de buitenruimte in stedelijk en landelijk gebied. Je leert hoe je de openbare ruimte, vooral het groen in de stad en de omgeving daarvan, ontwerpt, aanlegt en in stand houdt. Verder leer je hoe je inrichtingsplannen opstelt en uitvoert. Deze plannen moeten recht doen aan de eisen voor architectuur, stedenbouw, natuur en recreatie. Belangrijke objecten zijn het openbaar groen en de tuinen van particulieren en instellingen. In landelijke gebieden wordt vorm gegeven aan de landschappelijke, ecologische en recreatieve structuur en aan specifieke groenobjecten, zoals recreatieobjecten en natuur(ontwikkelings)gebieden.

Bezoek eens wat opendagen of vraag advies aan een studiekeuze adviseur.