Onder wat voor inkomen valt bitcoin?

Kort gezegd: ik verdien ongeveer 800 euro per maand aan bitcoin, wat ik verkoop en op mijn bank zet.

Nu vraag ik me af, onder wat voor inkomen valt dit? Ik ben op het moment 19 jaar oud, en ik wil graag samen met een maat van me op ons zelf wonen, vanwege vele verschillende issues in de thuis situatie. Valt dit onder een inkomen die je aan kan tonen wanneer je reageert op een huur appartement/huis? Maat van me verdient ongeveer het zelfde, maar dan door gewoon te werken.

Daarnaast wil ik me binnenkort inschrijven bij de KVK, en als freelancer extra werk thuis te kunnen doen. De reden dat ik niet werk is, omdat ik met mijn gezondheid zit, en ja ik heb al naar uitkeringen gekeken, maar de kans is klein dat ik een arbeidsongeschikt is klein vanwege het inkomen van de bitcoin.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
arbeidsongeschikt heeft niets met je bincoin te maken . Maar met werk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@ronron1212 dat begrijp ik. Vraag ging meer over de tweede alinea. Derde is meer wat extra info.
fisbel
6 jaar geleden
U geeft deze inkomsten op in Box 3 (vermogen) bij overige bezittingen. Het is dus geen inkomen uit werk. Informatie Belastingdienst: Tot € 30.000 bezittingen box 3 (spaargeld / aandelen / bitcoins) os vrijgesteld van belastingheffing. Informatie van de Belastingdienst:
•bitcoins en andere virtuele betaalmiddelen
Virtuele betaalmiddelen, zoals bitcoins, staan op uw computer opgeslagen. U kunt deze alleen gebruiken als betaalmiddel op internet. U geeft van deze middelen de waarde in het economisch verkeer aan op 1 januari van het jaar van aangifte. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/vermogen_en_aanmerkelijk_belang/vermogen/wat_zijn_uw_bezittingen_en_schulden/uw_bezittingen/overige_bezittingen/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je het inkomen haalt uit mining lijkt het mij inkomen, en is het belast.
Als je ooit heel goedkoop hebt gekocht, en nu iedere maand iets verkoopt is het winst uit belegging en die is onbelast. Dan is het namelijk geen inkomen
TurfGraver
6 jaar geleden
Lekker stabiel inkomen

Antwoorden (1)

Volgens de Belastingdienst valt het bezit van Bitcoin en andere digitale munten onder de overige bezittingen in jouw aangifte inkomstenbelasting.