ik krijg van mijn overleden man een pensen van 574.01 heb ik ook recht op een aanvulde bestand?

Toegevoegd na 3 minuten:
ik bedoel dus pensioen kan ik een aanvullende uitkering aanvragen

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Als je verder geen inkomen of vermogen, hebt, heb je recht op een (aanvullende) bijstandsuitkering.
6 jaar geleden
Dat hangt af van onder meer uw leeftijd en verdere situatie. Als u nog niet de AOW-gerechtigde leeftijd hebt bereikt én geen verdere inkomsten hebt, kunt u mogelijk recht hebben op (aanvullend)e Bijstand of op IAOW.

Voorwaarden IAOW:
- U bent geboren voor 1 januari 1965;
- U heeft onvoldoende inkomen om van te leven. Het inkomen van uw partner telt ook mee. Het inkomen van minderjarige kinderen telt niet mee.

Daarnaast moet u aan ten minste 1 van de volgende voorwaarden voldoen:
-U bent op of na uw 50e jaar werkloos geworden, maar u heeft nog niet de AOW-leeftijd. U kreeg langer dan 3 maanden een WW-uitkering.
-U heeft op of na uw 50e recht gekregen op een WGA-uitkering. (Regeling werkhervatting gedeeltelijk arbeidsgeschikten). Deze WGA-uitkering is gestopt omdat u bij uw herkeuring voor minder dan 35% arbeidsongeschikt was.
-U bent gedeeltelijk arbeidsongeschikt (minder dan 80%). En u had op 28 december 2005, voor de komst van de WIA, een IOAW-uitkering.
(Bron 1)

Voorwaarden Bijstand:
Voorwaarden bijstand
U heeft recht op bijstand als u voldoet aan de volgende voorwaarden:
U woont rechtmatig in Nederland.
U bent 18 jaar of ouder.
U heeft niet genoeg inkomen of eigen vermogen om in uw levensonderhoud te voorzien. Woont u samen met uw echtgenoot of voert u een gezamenlijke huishouding met iemand? Dan telt het inkomen en het eigen vermogen van deze persoon mee.
U kunt geen beroep doen op een andere uitkering.
U zit niet in de gevangenis of een huis van bewaring.
U doet mee aan activiteiten die uw gemeente u aanbiedt om werk te vinden.
(Bron 2)

Daarnaast mag u als alleenstaande niet meer dan € 5.940 aan vermogen hebben, of het dubbele wanneer u kinderen hebt waarvoor u onderhoudsplichtig bent.

Als u een eigen huis hebt en de overwaarde is lager dan € 50.100, dan kunt u Bijstand krijgen als u voldoet aan deze voorwaarden:

U woont (met uw gezin) zelf in de woning.
Van u kan niet worden verwacht dat u uw huis verkoopt of een (extra) hypotheek afsluit. Bijvoorbeeld omdat uw woonkosten ongeveer even hoog zijn als de huur van een voor u geschikte huurwoning.
(Bron 3)

Is de overwaarde van uw woning hoger, dan kan de gemeente u verplichten om uw huis te verkopen of een extra hypotheek af te sluiten. Soms is er ook leenbijstand mogelijk. Als uw vermogen na verloop van tijd onder de vermogenstoets komt, kunt u vanaf dat moment weer recht hebben op Bijstand.

De hoogte van de Bijstandsuitkering hangt af van uw verdere woonsituatie en eventuele andere inkomsten.