Ik heb een contract bij de sportschool tot 18 augustus, ik wil hem graag opzeggen, maar tot wanneer is dit mogelijk met een opzegtermijn van 1 maand?

Opzeggen dient minimaal een kalender maand voor het verstrijken van de loop tijd te geschieden, waarna tegen de eerste van de nieuwe kalender maand de overeenkomst beëindigd word.

Mijn abonnement loopt tot 18 augustus. Ik wil hem nu zo rond 15 augustus opzeggen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Ik geef toe, de tekst is ietwat vaag, maar je geeft zelf al aan in je vraag dat er minimaal een kalendermaand voor het verstrijken dient te gebeuren, dus opzeggen had minimaal voor 18 juli moeten gebeuren en misschien het best nog voor 1 juli.
15 augustus lijkt mij te laat te zijn.
10 jaar geleden
Je mag altijd eerder opzeggen, maar je kunt niet eerder ermee ophouden zonder te betalen. Als ik het zo lees had je uiterlijk op 1 juli moeten opzeggen om op 18 augustus er mee te stoppen. Nu je dat niet hebt gedaan weet ik niet voor hoelang het automatisch verlengd wordt. IS het telkens 1 maand dan moet je voor 1 september opzeggen op er op 18 oktober vanaf te zijn. Je kunt ook nu vast opzeggen en per de eerstvolgende mogelijkheid opzegt zonder een datum te noemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Opzeggen voor de 18e augustus gaat u niet meer halen: u heeft immers een opzegtermijn van een maand.

De tekst die u in uw vraag heeft geplakt heeft lijkt te suggereren dat als u nu zou opzeggen, dat de overeenkomst pas per 1 oktober eindigt.

Het lijkt er dus op dat de overeenkomst stilzwijgend verlengd gaat worden. Echter, volgens de wet mag u bij zo'n stilzwijgende verlenging met de opzegtermijn van een maand opzeggen. Dat betekent dat als u op 19 augustus opzegt, dat de overeenkomst op 19 september eindigt. (zie artikel 236 lid j van deel 6 burgerlijk wetboek, daarin wordt bepaald dat als overeenkomsten stilzwijgend verlengd worden, dat het niet verboden mag zijn om ze met een opzegtermijn van een maand te beëindigen)

[Er geldt trouwens ook dat de opzegtermijn ook tijdens de overeenkomst mogelijk ongeldig is. In artikel 237 staan de bepalingen die waarschijnlijk ongeldig zijn, en daaronder valt het alleen mogen opzeggen met een termijn langer dan een maand, zie onderdeel o]