Hoe veel huur moet ik vragen?

Ik wil een vriend helpen door voor hem een appartement te kopen
deze woning kost 100000 euro (dat geld heb ik, dus geen hypotheek nodig)
Hij kan mij maximaal 450 euro huur per maand betalen maar is dit wel voldoende om een redelijk rendement te behalen

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Allereerst wordt vaak geadviseerd om niet voor bank te spelen richting familie, vrienden en kennissen. Theoretisch is het rendement 5,4 procent. (450 × 12 = 5400.-. Dit delen door eur 100.000 en dat x 100%). Dat is veel meer dan de bank biedt op een spaarsaldo van eur 100.000.-. Dus uit dat oogpunt is het een mooi rendement. De huur ligt wel een stuk lager dan wat in de vrije sector gebruikelijk is. Maar goed, dat zijn commerciele verhuurders. Je moet echter ook uitrekenen wat je moet reserveren voor onderhoud (schilderwerk e.d.). Voor gemeentelijke belastingen en heffingen. Voor verzekeringen. Je zult ook een inflatiecorrectie moeten afspreken. En wat als de vriend de huur niet meer kan betalen? Toegevoegd na 4 minuten: Kortom: bepaal wat je eraan wil "verdienen" per jaar. (Meer dan wat de bank biedt op een spaarrekening...) Tel hierbij de onvermijdelijke kosten waarmee je als verhuurder re maken krijgt. Dan heb je een idee wat je per jaar als huur zou kunnen vragen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100