Hoe veel huur moet ik vragen?

Ik wil een vriend helpen door voor hem een appartement te kopen
deze woning kost 100000 euro (dat geld heb ik, dus geen hypotheek nodig)
Hij kan mij maximaal 450 euro huur per maand betalen maar is dit wel voldoende om een redelijk rendement te behalen

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Utrecht
7 jaar geleden
Ik zou bijna denken dat als je een ton vrij beschikbaar hebt, je zelf wel het financiele inzicht zou moeten hebben dit te bepalen/berekenen...
Reddie
7 jaar geleden
@Utrecht, plus.
paulus811
7 jaar geleden
Buiten het rendement zijn er nog wel meer zaken die heel goed geregeld moeten worden voordat je een appartement financiert voor een vriend. En Utrecht, een flinke som geld maakt je niet automatisch een financieel wonder. Mensen winnen een loterij, krijgen een erfenis of hebben een flinke overwaarde op een huis. Het hoeft niet perse spaargeld te zijn (en ook dat maakt je financieel niet veel handiger).
Inekez1
7 jaar geleden
Hou ook rekening met de langere termijn. Hoe lang gaat die vriend daar wonen?
Als jij nu de hoogte van de huur afstemt op wat je vriend kan betalen en niet op wat voor die woning een reële huurprijs is, wat doe je dan als over een paar jaar die vriend een (betere) baan heeft en makkelijk wat meer kan betalen? Als je niet heel duidelijk en op een rechtsgeldige manier een huurcontract opstelt voor bepaalde tijd, dan kan het zijn dat die vriend de komende 20 jaar in jouw huis woont. Ook als jij het wil verkopen of wil verhuren aan iemand die wel meer huur gaat betalen. Houd daar goed rekening mee, je zult niet de eerste zijn die er achteraf achter komt dat er een situatie is ontstaan die niet ongedaan kan worden gemaakt. Een huurder heeft veel rechten en een verhuurder veel plichten. Zeker bij een woning in de sociale huursector (dat zijn alle woningen met een huur onder de huurtoeslaggrens, ook van particuliere verhuurders). Verdiep je eens in het puntenstelsel voor huurwoningen, dan krijg je een beeld van de maximaal toegestane huurprijs voor jouw woning. Uiteraard mag je gewoon minder huur vragen dan het maximum. De site van de huurcommissie bevat ook andere nuttige informatie voor huurders en verhuurders. https://www.huurcommissie.nl/

Het beste antwoord

Allereerst wordt vaak geadviseerd om niet voor bank te spelen richting familie, vrienden en kennissen.

Theoretisch is het rendement 5,4 procent. (450 × 12 = 5400.-. Dit delen door eur 100.000 en dat x 100%). Dat is veel meer dan de bank biedt op een spaarsaldo van eur 100.000.-. Dus uit dat oogpunt is het een mooi rendement. De huur ligt wel een stuk lager dan wat in de vrije sector gebruikelijk is. Maar goed, dat zijn commerciele verhuurders.

Je moet echter ook uitrekenen wat je moet reserveren voor onderhoud (schilderwerk e.d.). Voor gemeentelijke belastingen en heffingen. Voor verzekeringen. Je zult ook een inflatiecorrectie moeten afspreken. En wat als de vriend de huur niet meer kan betalen?

Toegevoegd na 4 minuten:
Kortom: bepaal wat je eraan wil "verdienen" per jaar. (Meer dan wat de bank biedt op een spaarrekening...) Tel hierbij de onvermijdelijke kosten waarmee je als verhuurder re maken krijgt. Dan heb je een idee wat je per jaar als huur zou kunnen vragen.
Computoon
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
Particuliere verhuur is niet altijd 'vrije sector'. De huurprijs bepaalt of een woning in de sociale of in de vrije sector valt, niet het soort verhuurder. Voor particuliere verhuurders met minder dan 10 woningen gelden wel andere regels dan voor woningbouwverenigingen, maar de rechten van de huurder zijn gelijk, ook met betrekking tot geschillen over de huurprijs.