mag je gebruik maken van renteaftrek voor een lening tbv verbouwing jaren na aankoop ?

de lenings aanvraag en verbouwing geschiedt dus 3 a 4 jaar later.
daarnaast bezit ik zelf (wat) spaargeld, maar deze wil ik hier eigenlijk niet voor gebruiken, is dat een probleem ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja, dat mag. Kosten van woningverbetering (verbouwing) zelf zijn nooit aftrekbaar van de belasting. Als u daarvoor echter een lening heeft afgesloten, dan kan de rente op deze lening wel aftrekbaar zijn.

U mag de rente en de financieringskosten van de lening aftrekken tot 6 maanden na het afsluiten van de verbouwingslening. Na 6 maanden is het (restant) van de lening een schuld in box 3. De lening moet op z'n minst volgens de nieuwe regels annuïtair of lineair worden afgelost in ten hoogste 30 jaar

Als het het geld voor het onderhoud of verbouwing van uw woning op een rekening staat die speciaal daarvoor is geopend, dan is dat een verbouwingsdepot. U mag de rente en financieringskosten voor het depot gedurende 2 jaar aftrekken. De termijn van 2 jaar loopt vanaf het moment dat u de lening afsluit.

Als er na die 2 jaar nog geld in het depot zit, dan is de rente over het restant van het depot niet meer aftrekbaar. Het restant van het depot is dan een schuld in box 3. Alleen de rente over het deel van de lening dat is gebruikt voor het onderhoud of de verbouwing van de eigen woning is nog aftrekbaar.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor alle zekerheid. Het verhaal van Fisbel gaat alleen op als het de zgn. eigen woning betreft. Dus niet een tweede woning of een huurwoning.