Waarom valt mijn teruggave IB2013 veel hoger uit dan 2012?

Dit jaar schijn ik volgens het aangifteprogramma2013 een veel hoger bedrag(783eu) terug te krijgen dan 2012(354eu), terwijl het inkomen niet heel veel hoger is. Is het verschil tussen de loonheffing van beide jaren de reden hiervan? Zo ja, hoe kan hier zo'n groot verschil in zitten?

Op beide jaren is loonheffingskorting toegepast.

Loon loonbelasting / volksverzekeringen 2012: 12.767 - 2013: 13482

Ingehouden loonbelasting /premie volksverzekeringen (loonheffing) 2012: 1.707 - 2013: 2750

Verrekende arbeidskorting 2012: 840 - 2013: 1019

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

U heeft een simpele fiscale situatie. U heeft 1 inkomen, u bent jonger dan 65 jaar. Er zijn geen aftrekposten. Dan zie je vrijwel altijd dat de belastingaangifte als uitkomst heeft dat er €0 teruggave is. Meestal is er dan een paar euro te betalen, maar te betalen bedragen t/m € 45 worden op nihil gesteld – mits er geen verplichte voorlopige aanslag is.

Bij u is de aangegeven arbeidskorting precies goed. Maar de ingehouden loonbelasting niet. Die is te hoog. Voor 2012 is er € 1357 te betalen. Omdat er € 1707 is ingehouden krijgt u € 356 terug.

Voor 2013 is er € 1967 te betalen. Ingehouden € 2750. Dus u krijgt het teveel van € 783 aan teveel betaalde belasting terug. Toch maar eens contact opnemen met de loonadministratie waarom er twee opeenvolgende jaren zoveel belasting teveel is ingehouden. Er is in beide jaren loonheffingskorting toegepast. Daar kan het niet aan liggen.
fisbel
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
De vraag is eigenlijk waarom er elk jaar teveel belasting wordt ingehouden. In vrijwel alle situaties met 1 inkomen boven de (ruim) € 6000 is de te betalen of te krijgen belasting € 0.