Moet ik aan de zorgverzekeraar een nota voldoen voor een behandeling die ik nooit heb gehad?

Ik heb vandaag van mijn zorgverzekeraar Anderzorg een brief gehad met acceptgiro waarin ze zeggen dat ik 113 euro moet betalen voor een behandeling die ik op 28 April 2011 heb gehad maar die behandeling heb ik nooit gehad en heb dit doorgegeven aan de zorgverzekeraar maar ik ben bang dat ze gaan zeggen dat ik toch dat moet betalen. Hoe kan ik bewijzen dat ik de behandeling niet heb gehad?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik had bij de huisarts een uitstrijkje laten maken (oproep, gewone controle) en nu blijkt dat ze dat watje naar het ziekenhuis hebben opgestuurd. kostte mij ook een hoop geld, terwijl ik me echt niet kon herinneren op die dag in het ziekenhuis geweest te zijn.
misschien is het bij jou ook zoiets.
vraag dus eerst een specificatie van deze kosten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo juara, Ik wil je graag helpen.
Zou je mij je verzekerdennummer en deze vraag kunnen mailen.
Het mailadres is webcare@anderzorg.nl. Met vriendelijke groeten, Anne Bergman
Webcaremedewerker AnderZorg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
juara: het kan ook zijn dat 28 april de datum van declaratie door de behandelaar is en niet de datum van de behandeling - laat dat even goed uitzoeken.

Antwoorden (4)

Nee, je hoeft geen rekening te betalen voor zorg die je niet hebt gehad. In principe hoef jij ook niet te bewijzen dat je die behandeling niet hebt gehad, maar moet Anderzorg bewijzen dat je die behandeling wèl hebt gehad. Het zou een mooie boel worden als we de hele dag maar steeds moeten bewijzen dat we spullen niet hebben gekocht, of diensten niet hebben afgenomen. De instantie die geld van je wil, moet met bewijzen komen.

Neem even contact op met Anderzorg, en vraag een kopietje van de declaratie van de zorgverlener. Daar maken ze bij Anderzorg geen enkel probleem van.

Met dit antwoord ga ik er natuurlijk vanuit, dat je niet op 28 April 2011 een afspraak had met de een of andere zorgverlener, en daar niet bent geweest. Want dan wordt alles natuurlijk heel anders. In dat geval moet je meestal gewoon betalen, omdat je ingepland stond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
+
Het lijkt mijn huisarts wel... Die stuurde 3x een factuur voor behandelingen die nooit hebben plaatsgevonden. Het medisch centrum had de administratie uitbesteed, en ik ben er nooit achter gekomen of het vergissingen waren of dat "iemand" probeerde de verzekering op te lichten. De derde keer heb ik "een boze brief" gestuurd en daarna is het ook niet meer voorgekomen.
Had je op 28 april een afspraak staan voor een behandeling? Dan zijn er 2 opties;
1, je hebt op tijd afgezegd, je hoeft niet te betalen. Neem dan ook even contact op met de zorgverlener, waarom deze rekening wel is ingediend.
2, je hebt niet op tijd afgezegd, je moet gewoon betalen. Soort van eigen schuld, (dure) dikke bult.

Had je op 28 april geen afspraak staan voor een behandeling zou ik heel gauw de zorgverzekeraar bellen waar ze mee bezig zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je wel een behandeling of een onderzoek gehad hebt is het mogelijk dat er dingen op de rekening staan die je niet terugherkent. Dat komt omdat er tegenwoordig DBC's, diagnose-behandelcombinaties in rekening worden gebracht. Die waren bedoeld om het tarievensysteem overzichtelijker te maken om er kosten te besparen maar het systeem pakte duurder uit. Overigens, als die rekening onterecht is dan ligt de bewijslast bij degene die de behandeling uitgevoerd zou hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kan een zorgverzekeraar jou een rekening sturen voor zorg? Misschien een rekening voor zorg die bij hem geclaimd is en niet wordt vergoed? Heeft de verzekeraar de rekening al voldaan, of stuurt hij hem door naar jou? Ik zou contact opnemen met de zorgverzekeraar EN met de zorgverlener.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of had je een afspraak bij een zorgverlener waar je niet bent komen opdagen?