Hoe zit het nou met je 'Eigen Risico'?

Als ik een matras vergoed wil krijgen voor mij rug, ben ik verplicht de eigen risico van 220 euro te betalen. Maar betaal ik géén eigen risico als ik niets laat vergoeden?
Ik snap er niets van.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Als je geen gebruik maakt van de medische zorg betaal je inderdaad ook geen eigen risico.

Als het matras goedkoper is als 220 euro, bijvoorbeeld 150,00 dan betaal je 150,00.

Heb je bijvoorbeeld al een deel hebt betaald voor medicijnen of iets anders, bijvoorbeeld in totaal voor 100,00 dan is het 100,00 + 150,00 (voor het matras) =250,00. Dan moet jij dus nog 120,00 euro eigen risico betalen en de verzekering betaald 30 euro.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een speciale matras, voorgeschreven door een arts, kost waarschijnlijk geen 150 euro...
(Nooit geweten dat matrassen op doktersrecept verkrijgbaar waren :) )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, maar het gaat om het rekenvoorbeeld, bedoel maar dat je eigen risisco niet verder gaan dan 220 in 2012
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is er ook niet, Adrie. Tenzij het gaat om antidecubitusmatrassen, maar die zijn ook echt niet betaalbaar voor de particulier.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ben t niet eens met het bovengenoemde eisenrisico is nu 385 euro.nou komt t ik heb medicatie,ben geopereerd. ben al een paar keer met ambulance weg gebracht je zult denken dat ik nu mijn bedrag wel had betaald ,,,maar nee hoor ! ik kwam thuis en moest stoma,s gebruiken,heb t nog en wat schetst mijn verbazing moest 385 euro nog ss betalen.daarna werd alles vergoed kan nu zo veel krijgen als ik maar wil,,,hoe bekijken jullie dat,ik heb hier mijn bedenkingen bij,,wie weet raad?????want ergens in mijn achterhoofd zegt een stemmetje hier klopt iets niet...mijn man is ook 1 keer met ambulance naar t ziekenhuis geweest en moest gelijk zijn ik geloof 346 euro betalen...

Andere antwoorden (5)

Je eigen risico is jouw bijdrage aan de aanschaf. Je kan ook GEEN eigenrisico betalen maar dan betaal je in dit geval voor de gehele matras. Dat is dus altijd minder voordelig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar je hebt waarschijnlijk ook niet vorig jaar een duur ding als een matras gekocht.
de eerste 300 zoveel euro die je claimed, betaal je zelf, dat is je eigen risico.

aangezien je die matras dus eigenlijk zelf toch betaalt, kan je hem net zo goed claimen, dan ben je eerder van je eigen risico af, en haal je meer uit de verzekering waar je toch voor betaalt!

ook je kilometers die je rijdt voor behandeling kan je soms claimen/afschrijven van je eigen risico.

check je polisvoorwaarden en bespaar! ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om reiskosten vergoedt te krijgen, moet je eerst een aanvraag doen en toestemming van je zorgverzekering krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt Crea, en daarbij zijn die voorwaarden erg streng. Je kunt namelijk alleen voor vergoeding in aanmerking komen voor vervoer in verband met nierdialyse, bestraling of chemo, als je volledig rolstoelafhankelijk bent of dusdanig visueel gehandicapt bent dat je niet zonder begeleiding kunt reizen. Bovendien geldt voor het zittend ziekenvervoer nog weer een extra eigen bijdrage van 93 euro per kalenderjaar. Soms vergoedt een aanvullend pakket wel weer de eigen bijdrage, en een beperkt aantal aanvullende pakketten heeft een bredere vergoeding voor zittend ziekenvervoer (waarbij taxivervoer op medische noodzaak ook vergoed wordt als iemand niet in één van de vijf hierboven genoemde categorieën valt) en ook hebben sommige aanvullende pakketten een vergoeding voor het bezoek aan familieleden in zorginstellingen, ook weer gebonden aan strenge voorwaarden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, en helemaal als je voor het laatste betaalt, is het zaak om echt uit te zoeken waar je dan ook recht op hebt.. het is immers niet zoals een autoverzekering waar je schadevrije jaren opbouwt!
Iedereen van 18 jaar en ouder betaalt een verplicht eigen risico voor de zorgverzekering . Dat betekent dat iedereen zelf de eerste € 220 betaalt van de zorg uit het basispakket (met uitzondering van de huisarts, verloskundige zorg en kraamzorg).

Mensen kunnen naast het verplicht eigen risico vrijwillig kiezen voor een hoger eigen risico. De maandelijkse premie voor de basisverzekering is dan lager.

In 2013 gaat het eigen risico voor de zorgverzekering omhoog naar €350. Wie een laag inkomen heeft, krijgt als compensatie extra zorgtoeslag.

Dit is een van de maatregelen uit het Begrotingsakkoord 2013 om de overheidsfinanciën op orde te brengen. De maatregelen uit het begrotingsakkoord staan in de Voorjaarsnota 2012, het financiële overzicht van het lopende begrotingsjaar.

Sommige producten in de zorg worden niet vergoed en sommige wel, voor die producten die vergoed worden geldt een eigen risico.
Je moet dan voor dit jaar tot € 220 euro zelf betalen, alles daarboven mits het in het pakket zit wordt vergoed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je geen beroep doet op je zorgverzekering betaal je natuurlijk geen eigen risico. Dan betaal je gewoon zelf.

Maar in dit geval zul je dat sowieso moeten doen, want bij rugklachten is er geen vergoeding voor een matras, zeker niet uit het basispakket. Het enige soort matras dat vergoed wordt uit het basispakket, is een antidecubitusmatras. Zoals te lezen staat in het document waar ik bij je andere vraag al naar link: "AD-materiaal komt alleen voor vergoeding (in bruikleen) in aanmerking indien de patiënt hierop langdurig is aangewezen i.v.m. een verhoogd risico voor het ontstaan van decubitus. AD-materiaal te gebruiken als matras bij b.v. ligproblemen of rugklachten komt niet voor vergoeding in aanmerking."
(Bron: http://www.cz.nl/aanvraagformulier-anti-decubitus-materiaal.pdf - en dit is een formulier van CZ, maar omdat het over het basispakket gaat, geldt dit voor alle zorgverzekeraars.)

Verder betaal je inderdaad een eigen risico voor alle zorg vanuit het basispakket, behalve huisartsenzorg, verloskundige zorg en kraamzorg, hulpmiddelen in bruikleen, en nacontroles voor de donor na orgaandonatie.

Aangezien antidecubitusmatrassen in bruikleen worden verstrekt, zou je in dat geval dus niet je eigen risico kwijt zijn. Maar als je een AD-matras nodig zou hebben, dan was je je eigen risico al lang kwijt geweest voor dit jaar. Mensen met een verhoogd risico op decubitus zijn namelijk (gedeeltelijk) bedlegerig en/of hebben complexe chronische aandoeningen met uitgebreide medicatie.

Daarom even een ander voorbeeld: als je naar een specialist gaat, krijg je de eerste 220 euro (volgend jaar 350) niet vergoed. Zodra je méér zorg gebruikt dan je eigen risico, springt de verzekering in. Je zou er dus voor kunnen kiezen om een consult van - bijvoorbeeld - 150 euro zelf te betalen. Alleen is dat puur theoretisch als je naar een gewoon ziekenhuis gaat, want die declareren rechtstreeks bij je zorgverzekeraar, die vervolgens jou het eigen risico factureren. Daarbij: als je er in het begin van het jaar voor zou kiezen om 150 zelf te betalen buiten je verzekering om, betekent dit dat je alsnog de eerste 220 euro voor zorg vanuit het basispakket zelf moeten betalen als je daar later dat jaar een beroep op doet.

Iedereen in Nederland is verplicht verzekerd, en de zorg die uit het basispakket vergoed wordt, is noodzakelijke zorg. Ziekenhuiszorg, medicatie, spoedeisende hulp. Ik zie geen enkele reden om dat zelf te willen betalen als je gewoon verzekerd bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ALLES wat jij nodig hebt aan vergoeding
moet je zelf betalen..............tot het eigen risico
van 220 euro op is.

{uitzondering is de huisarts}

Waarschijnlijk krijg je dat matras niet eens vergoed.
Dat zit nergens in een basispakket.
{Of je zou wel een HELE grote extra verzekering moeten hebben.}
Kijk daarvoor naar de antwoorden op je andere vraag.

Nee, als jij niets laat vergoeden,
dat hoeft de verzekering niets te betalen,
want dan betaal jij alles zelf.

Voorbeeld:
Je moet naar het ziekenhuis.
De kosten zijn 500 eur.
Dan betaal je eerst zelf die 220 euro.
De rest betaalt de verzekering.
Alles wat daarna komt - en voor vergoeding in aanmerking komt - betaalt de verzekering.