mag het ziekenfonds notas via automatische incasso innen zonder dat ze mijn toestemming daarvoor hebben?

Van mijn ziekenfonds kreeg ik bericht dat ze voortaan de notas via automatische incasso gaan innen.
Een paar jaar geleden hebben ze dit ook eens gedaan zonder dat ze daarvoor mijn toestemming hadden.
Toen namen ze niet eens de moeite om mij in te lichten.
Ik heb daar toen direct protest tegen aangetekend en daar waren ze stom verbaast over.
Ik heb 36 jaar geleden alleen toestemming gegeven om de premie automatisch af te schrijven en er is nooit toestemming aan mij gevraagd voor het incasseren van notas.
Ik vind het vreemd dat ze blijkbaar denken dat ze zomaar recht hebben om over mijn geld en mijn priverekening te beschikken.
Kan dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee. Daar is je toestemming voor nodig. Kennelijk is men van plan de 'algemene voorwaarden ' aan te passen. Daar zou bijv. in kunnen komen staan dat de incassomachtiging gebruikt wordt voor de premie, wettelijke bijdragen, eigen risico en onterecht uitbetaalde vergoedingen.

Als je het niet eens bent met zo'n eenzijdige aanpassing (en je er met de zorgverzekeraar niet uitkomt) zit er niets anders op dan naar een andere zorgverzekeraar over te stappen en de 'oude' op te zeggen per de datum dat die wijziging ingaat. Houd er wel rekening mee dat andere zorgverzekeraars alleen verplicht zijn je te accepteren voor de basisverzekering.

"Blijven" betekent akkoord gaan met de nieuwe voorwaarden dus ook automatische incasso van nota''s, in het geval geen alternatieve betaalmogelijkheden geboden worden.

Toegevoegd na 25 minuten:
NB 1: veel zorgverzekeraars doen alles op incasso, het zal lastig zijn er er een te vinden dat aan je wensen voldoet op dit gebied. Lees dus vooraf de voorwaarden.
NB 2 : er is in de afgelopen 36 jaar zeer veel veranderd op zorgverzekeringsgebied.In het Ziekenfondstijdperk was er nog geen eigen bijdrage en betaalde het fonds 'alles'. Daar had je als verzekerde geen omkijken naar.

Toegevoegd na 49 minuten:
NB 3: normaal gesproken, kan een zorgverzekering alleen per 31-12 worden opgezegd, eenmaal per jaar dus. Bij een tussentijdse verandering van de polisvoorwaarden kan het ook tussentijds, per ingangsdatum van de wijziging. Ook dit (de opzegmogelijkheid) moet in de 'wijzigingsbrief' staan.
Computoon
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, Ziekenfondsen mogen dat zeker niet, want die zijn per 1 januari 2006 opgeheven te bestaan.