Als boom buren op garage valt, waarin auto staat die WA-is verzekerd, ontvang je dan vergoeding?

Normaal gesproken, ontvang je geen schadevergoeding, als je auto door stormschade wordt vernield. Maar wat als de boom van de buren de oorzaak is? Kun je hen dan aansprakelijk stellen?

2 jaar geleden
2.3K
joro
2 jaar geleden
@LeonardN, bedankt voor uw reactie. Ik bedoel dus, als het voorval gebeurt tijdens een storm.
LeonardN
2 jaar geleden
Mijn antwoord is algemeen en geldt voor storm of geen storm.
LeonardN
2 jaar geleden
En voor auto en geen auto.
LeonardN
2 jaar geleden
Ding is dat de schade bij een storm (door een boom van buurman danwel gemeente) vaak niet het gevolg is van slecht onderhoud/onderzoek, en dus niet per se de gemeente of buurman aansprakelijk te stellen is.

Antwoorden (1)

Als de schade is ontstaan door "onrechtmatig handelen" van de eigenaar van de boom, dus denk aan het niet/slecht onderhouden of nooit/niet tijdig controleren, dan kan de schade verhaald worden.

https://www.bomenrecht.nl/schade-door-een-boom/

Wanneer het slachtoffer zijn schade wil verhalen op de eigenaar van de boom, moet er sprake zijn van een onrechtmatige daad en zal het slachtoffer moeten bewijzen dat de schade de eigenaar kan worden verweten of dat het hem kan worden toegerekend. Schade kan worden verweten als de eigenaar bijvoorbeeld een tak uit een boom zaagt, die daardoor op een auto valt. Schade kan in veel gevallen ook worden toegerekend als de eigenaar de geldende, ongeschreven zorgvuldigheidsnormen niet is nagekomen, bijvoorbeeld door de boom nooit te laten onderhouden en controleren. Dat betekent niet dat elk gebrek aan een boom waardoor schade ontstaat, ook meteen leidt tot aansprakelijkheid voor die schade, zoals de Hoge Raad, na een advies van de Advocaat-generaal, onlangs al bepaalde.

Onrechtmatige daad, artikel 6:162 BW
In artikel 6:162 van het Burgerlijk Wetboek (BW) is de onrechtmatige daad als volgt omschreven: een inbreuk op een recht; een doen of nalaten in strijd met de wettelijke plicht; een doen of nalaten in strijd met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt. Het kan dus gaan om een handelen of een nalaten waarmee iemand een ander schade toebrengt. Er moet aan 5 criteria worden voldaan voordat er sprake is van een onrechtmatige daad. Er moet dus sprake zijn van onrechtmatigheid, van toerekenbaarheid (vaak in de vorm van “schuld”), er moet schade zijn, er moet een causaal verband bestaan tussen de onrechtmatige daad en de schade en er moet sprake zijn van relativiteit. Is aan al deze eisen voldaan, dan moet de eigenaar van de boom de schade van het slachtoffer vergoeden. Eigen schuld kan dan nog wel een rol spelen, bijvoorbeeld wanneer iemand bij een storm door het bos gaat wandelen.

Zorgvuldigheidsnormen
Een eigenaar van een boom kan aansprakelijkheid voorkomen wanneer hij kan bewijzen dat hij voldoende voor zijn boom heeft gezorgd. Er is dan geen sprake van onrechtmatigheid. De rechtbank Arnhem heeft dat in 2011 heel helder uiteengezet. Hoever deze zorg gaat, hang af van de omstandigheden van die boom: hoe groot is de boom en waar staat hij?.....
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
Je stelt in je vraag:
"Normaal gesproken, ontvang je geen schadevergoeding," Ook dat hangt dus weer af van hetzelfde, (ik neem aan dat je gemeentebomen bedoelt)
https://www.das.nl/juridische-informatie/reizenverkeer/reisgeschillen/2-autoreis/in-nederland/schade-aan-mijn-auto/een-boom-van-de-gemeente-valt-op-mijn-auto-moet-de-gemeente-mijn-schade-vergoeden
joro
2 jaar geleden
@LeonardN, ik bedoel hiermee, dat als je auto aan de straat staat. Als de auto echter op je eigen grond staat, in je eigen garage en als dan de boom van de buren erop valt. Die vraag hield mij bezig. Maar stel, dat de boom van de buren niet goed is onderhouden, dan kunnen ze aansprakelijk worden gesteld, waarschijnlijk kunnen zij hier dan een beroep doen op de WAP-verzekering (Wettelijk Aanprakelijkheid Particulieren).
LeonardN
een jaar geleden
Ik ben niet bekend met de term "Wettelijk Aanprakelijkheid Particulieren", bedoel je AVP?
AANSPRAKELIJKHEIDSVERZEKERING VOOR PARTICULIEREN (AVP)
https://www.vanatotzekerheid.nl/begrippen/aansprakelijkheidsverzekering-voor-particulieren-avp Door de term "wettelijk" te gebruiken heb je wellicht ook een misverstand te pakken. Een AVP is namelijk niet wettelijk verplicht.
De buren kunnen dus geen AVP hebben. Maar dat maakt niet uit. Als zij schuldig zijn door het niet onderhouden, dan moeten ze zelf dat bedrag ophoesten.
Hebben ze wel een aansprakelijkheidsverzekering (AVP) dan kan het zijn dat die AVP de schade dekt. Waar mensen vaak mee in de war zijn als ze verzekering en wettelijk gebruiken is de WA-verzekering die geldt voor auto's. Je mag niet zonder.