inklokken wanneer je leidinggevende zegt wanneer dat mag, mag dit?

Op het werk, werken wij met een inklok systeem. Op het rooster, wat wij een week van te voren krijgen, staat dat ik half 5 moet beginnen en dan ook nog kwartier van te voren aanwezig moeten zijn. Soms moet ik een uur wachten ( en anders half uur), voordat ik mij mag inklokken: en dus mag werken. Ook bepalen zij wanneer je vrij bent. Dit gebeurd elke keer.. Als ik klaag zeggen zij; rooster tijden zijn richttijden.. Mag dit wel?

Toegevoegd na 8 minuten:
Zo niet, wat kan in doen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (2)

De werkgever heeft je werktijden volgens rooster bepaald en dat is een afspraak waar jullie je allebei aan moeten houden, afspraak is afspraak. Als er even geen werk is dan is dat een risico van de werkgever die hij niet op de werknemer mag afschuiven. Als je er eerder bent op je werk klok je dus in rond de afgesproken tijd.

Helaas komt het vaak voor dat werkgevers leidinggevenden hebben die denken dat ze jou uit eigen zak moeten betalen en dat is jammer omdat ze hun boekje te buiten gaan en de werksfeer flink kunnen verzieken.

Mijn advies is om dit met de werkgever te bespreken of dit bijvoorbeeld met de ondernemingsraad aan te kaarten. Levert dat niets op ga dan naar de vakbond of je rechtsbijstand.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inklokken heeft niet alleen met de werktijden te maken maar ook met het op tijd aanwezig zijn.

Als het rooster aangeeft dat jij om half vijf moet beginnen en het contract je verplicht een kwartier voor die tijd aanwezig te zijn dien je dus voor kwart over vier in te klokken, heb je dat regelmatig niet gedaan heeft het bedrijf reden om je te ontslaan, je komt de contractuele verplichting niet na.

Daarnaast geeft het inklokken (zeker bij grote bedrijven) een inzage wie er aanwezig is in het bedrijf mocht er iets gebeuren.

Neem contact op met de superieur van jouw leidinggevende en leg hem dit voor.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, dat kan kloppen. Als je volgens het contract om 16.15 aanwezig moet zijn en om 16.30 moet beginnen, betekent dat, dat je een kwartier de gelegenheid hebt om je voor te bereiden in een tijd die als werktijd geldt.
Dat is dus om 16.15 klokken (of er moeten verborgen afspraken zijn, die wij nu niet weten).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens mij heeft de vrager het over iets anders. Die moet om kwart over vier aanwezig zijn, maar mag dan pas om kwart over vijf inklokken. Dus hij zit duimen te draaien, zonder geld te verdienen en is ruim op tijd aanwezig.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Daarnaast geef je geen antwoord op de vraag. Mag het?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Mr. Tomaat Als je mijn bericht goed leest zie je dat ik schrijf dat niet inklokken op de roostertijd een reden voor ontslag is, conclusie is dan ook zeer makkelijk te trekken, nee het mag in principe niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik (of de vrager of een ander die dit leest) zou toch niet die conclusie moeten trekken?! Daar is nou juist het antwoord voor. Jij probeert aannemelijk te maken dat je antwoord klopt, maar dat is lastig als je niet zegt wat je antwoord is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Daarnaast en dat is vooral het punt, lijkt het wel/niet ontslagen worden niet het probleem, maar dat vrager dus minder uren werkt/voor niks zit te wachten. Beantwoord de vraag en haal het hele idee weg dat niet op tijd inklokken tot ontslag zou kunnen leiden. Is er dan nog een probleem? "Als je mijn bericht goed leest zie je dat ik schrijf dat niet inklokken op de roostertijd een reden voor ontslag is, conclusie is dan ook zeer makkelijk te trekken, nee het mag in principe niet." Ik vind dat een hele rare gevolgtrekking.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat als er geen inkloksysteem is. Dan wordt het makkelijker. Mag een werkgever zeggen dat iemand van 6:00-16:00 werkt die week. en om 5:45 aanwezig moet zijn. De werknemer is er op tijd, de werkgever geeft aan dat iedereen in de kantine nog maar een bakkie moet doen tot 7:00 en dat vanaf dan ook pas betaald wordt. Ik neem aan dat dat de situatie is.