Moet je na het betalen van een voorschot maar je hebt je toch bedacht toch nog het hele product kopen?

Ik had een bureau gezien in de weba. Deze konden ze niet direct meegeven dus heb ik een voorschot betaalt. De volgende dag ging ik eens kijken in de leen bakker (stom had dat natuulijk eerst moeten doen) maar heb me dus bedacht. Ben ik nu verplicht toch nog die bureau te kopen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Een voorschot is een zekerheid voor een winkel, dit betekend dus dat het geld van je voorschot niet door de winkel hoeft worden terug betaald. Sommige winkels hebben klantvriendelijkheid hoog in het vaandel, waardoor ze soms nog het geld willen terug geven of een tegoedbon willen geven. Dit ligt puur aan of ze het product moeten bestellen of niet.

Het product hoef je niet te kopen, een voorschot is dus niet bindend. Met uitzondering van de voorwaarde. Wanneer je getekend hebt dat je het volledige product koopt. Heb je volgens de wet het product al gekocht en ben je verplicht het product af te nemen. Als dit niet in de voorwaarde staat heb je het product nog niet gekocht, alleen een voorschot betaald.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb dus wel een papier getekend maar in de voorwaarden wordt er niets over gezegd enkel: 'De eigendomsoverdracht zal enkel geschieden bij volledige betaling'. Het was ook gewoon een bureau van 113 euro, zouden ze daar moeilijk over doen? Alvast hartelijk dank voor uw reactie!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In de winkel waar ik heb gewerkt was een aanbetaling nooit wettelijk bindend voor een volledige koop. Maar puur een zekerheid voor een winkel dat een klant zal overgaan tot de volledige koop. De winkel was overigens niet verplicht om de voorschot/aanbetalingsbedrag terug te betalen. Pas wanneer de afspraak was gemaakt, op papier, dat de klant overging tot de volledige verkoop dan pas was het bindend. Maar dan was een voorschot ook niet nodig.
Het nadeel hiervan is, is wanneer de winkel een product verkoopt maar er vervolgens niet aan kan komen. De winkel een bindende verkoop niet nakomt. Dat kan nadelige gevolgen hebben voor de winkel zelf. Daarom heb ik erbij gezegd dat het ook ligt aan de voorwaarden. Zoals mjvrysse aangeeft "De eigendomsoverdracht zal enkel geschieden bij volledige betaling" dat betekend dus dat de winkel het product nog niet heeft verkocht en mjvrysse niet verplicht is om het product af te nemen. Maar wel het geld van de voorschot kan kwijt raken. Als je het vergelijkt met een auto handelaar, op het moment dat je mondeling aangeeft je auto te verkopen. Is de auto in principe al van de handelaar. Op dat moment is een mondelinge afspraak een bindende afspraak.