Moet je scheiden als je de wsnp in wil?

Ik heb al jaren samen met mijn man schulden. Nu wil ik de schuldsanering, maar mijn man wil dit niet. En hij wil ook niet scheiden.

Kan ik ook de Wsnp in zonder te scheiden? Hij woont niet bij mij en hij heeft geen vaste woon- en verblijfplaats. Ik wil van mijn schulden af, omdat mijn hele leven hierdoor beheerst wordt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

als je getrouwd bent moeten beiden kiezen voor de wsnp. Je schrijft dat hij dat niet wil. Dat betekent dat als jij van je schulden af wil, dat je dan eerst moet scheiden.
Dan krijg je een verdeling van de bezittingen en de schulden. Dan is wel van belang hoe je getekend hebt voor je kredieten. Hebben jullie beiden getekend, dan ben je hoofdelijk aansprakelijk. Dat wil zeggen, dat er terugbetaald moet worden door beiden. Als hij dan niet wil betalen, dan moet jij alles betalen. Kortom, jij draait op voor alle schulden. Jij kan dan weer bij je ex geld gaan eisen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord. Maar ik neem aan dat als ik in de WSNP zou gaan middels scheiding ondanks dat hij niet wil scheiden, dat ik na 3 jaar van alle schulden af ben toch?
ronron1212
7 jaar geleden
Of het wel of niet wil scheiden heeft er niets mee te maken. Als jij wilt scheiden dan kan dat. daarna WSNP aanvragen.