Is de handelen in aandelen op de beurs, handelen in lucht?

Dus maar net wat een gek er voor geeft?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het probleem met aandelenhandel op de beurs is dat het voor een groot deel gebaseerd is op emotie. Als iemand het gerucht in de wereld helpt dat het met bedrijf X niet goed gaat (terwijl dit helemaal niet zo is) dan wil niemand meer aandelen hebben van bedrijf X en dan kelderen de aandelen en kan het bedrijf zelfs naar de knoppen gaan. En dat alleen maar door een gerucht waarop mensen geageren. Hierdoor is de Kredite crisis ook ontstaan. Dus aandelenhandel is gedeeltelijk handel in gebakken lucht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja en nee. De prijs van een aandeel is variabel, dus wat dat betreft wat de gek ervoor over heeft. De een kiest ervoor een aandeel TomTom in 2007 voor 50 EUR te kopen, de ander kiest ervoor een zelfde aandeel nu voor 6 euro en een beetje te kopen.

Maar de prijs van een aandeel word in tijden van economische groei door de koers-winst verhouding bepaald. Hoe meer winst een onderneming per aandeel maakt, des te hoger de prijs. In theorie althans..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, in principe wel. Aandelen hebben tegenwoordig ook geen waarde meer. Vroeger stond op een aandeel gedrukt welk bedrag je in het bedrijf had gestoken (de nominale waarde). Tegenwoordig zijn het allemaal aandelen zonder nominale waarde. Dus lucht

Toegevoegd na 20 seconden:
Maar dat is een staatslot ook