Zijn reiskosten werktijd?

Ondermeer naar aanleiding van mijn vorige vraag "Mag mijn werkgever winst maken op de reiskosten die ik maak met mijn privé auto?", zit ik met het volgende vraagstuk:

Omdat ik -op verzoek van mijn werkgever- op een andere locatie werk dan normaal, reis ik dagelijks niet alleen een hoop meer in afstand (ruim 100 km op een file-traject) maar het kost me ook meer tijd.
Zijn de (extra) uren die ik maak hiervoor privé tijd of is dit werktijd?
Op internet vind ik nergens een duidelijk antwoord hierop, want de voorbeeld-situaties zijn steeds anders dan de mijne.

Mijn situatie is:
Afgesproken met mijn werkgever bij indiensttreding: ik werk vanuit kantoor, op ongeveer 20 km afstand vanaf mijn huis.
Huidige situatie: ik werk meer dan 120 km ver van huis, bij een klant op locatie.
In beide gevallen vertrek ik vanuit huis direct naar mijn bestemming en 's middags ('s avonds) hetzelfde in omgekeerde richting. Ik ga dus niet via kantoor naar de klant toe.

Is de (extra) reistijd dus werktijd of is het mijn eigen tijd?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ja, zo zijn jullie niet getrouwd. Je kantoor is je werkplek en de extra tijd die je kwijt bent is voor rekening van je werkgever, die dat door kan berekenen naar de klant. Reiskosten is niet hetzelfde als reistijd. De extra reiskosten dienen door je werkgever te worden vergoed. De extra reistijd is geen werktijd, maar meestal een percentage van je normale uurloon, bv 50% uren, die je declareert.
Lastig kan het zijn als je werkgever dit heel anders ziet en de werkrelatie onder druk komt te staan. De andere werkplek kan ook een filiaal zijn en je werkgever heeft andere bedoelingen en dat kan zijn dat ie van je af wilt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De min is niet van mij, maar ik denk dat hij wel terecht is, lees dit eens:
http://www.financieel-ondernemen.nl/artikelen/338/wanneer-is-reistijd-ook-werktijd-/
Jammer dat de minnaar geen reden voor het minnen heeft gegeven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@crea, goede input, maar heb je het zelf wel goed gelezen. De vraag gaat over extra reistijd en de werkgever bepaald de nieuwe werkplek. In bovengenoemd artikel is er sprake van "karwei reistijd".
Inderdaad, anoniem minnen is niet mijn kopje thee.
Reddie
8 jaar geleden
Er is geen universele oplossing.
Er zijn overwegingen, die in elke situatie anders kunnen zijn.
Die overwegingen geef je.
Plus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kunt dit wel degelijk als karwei reistijd zien, maxis gaat niet van klant naar klant, maar wordt tijdelijk? bij een klant geplaatst, zolang niet bekend is om wat voor werk dit gaat, valt niet te zeggen of dit karwei reistijd is of niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@crea, "De arbeidsinspectie stelt dat reistijd als werktijd moet worden aangemerkt, als de reis onder gezag van de werkgever is volbracht. Dus wanneer u zich als werkgever kunt bemoeien met de manier waarop en hoe wordt gereisd."
De extra reistijd wordt veroorzaakt door de wetgever. Want de vraagsteller wordt naar een klus gestuurd. Volgens mij hebben we het over hetzelfde, maar waarom je dan mijn redenering niet begrijpt, is me niet duidelijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Na 3 keer lezen moet ik je gelijk geven, een plus dus.