Krijgen 2 mensen die arbeidsongschikt zijn, en gaan samenwonen gewoon 2 keer hun uitkering?

Of worden ze gekort op hun uitkering?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Indien ze beiden een arbeidsongeschiktheidsuitkering van het Uwv (Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen) hebben zoals bij voorbeeld ZW, WAO en WIA, dan heeft dat geen invloed want dat zijn aan het loon gerelateerde uitkeringen. (Als je allebei een baan hebt wordt je loon ook niet gekort).
Als je een uitkering hebt die lager is dan een bepaald bestaansminimum dan krijg je individueel een aanvulling van het Uwv. Bij samenwonen worden voor de aanvulling de inkomens wel bij elkaar geteld om te bepalen of die uitkeringen samen ook onder een bepaald bestaansminimum grens komen. De individuele aanvulling op je uitkering kun je bij samenwonen dan kwijtraken. Dat is logisch want bij samenwonen heb je door besparingen lagere kosten.
Bij arbeidsongeschikt zijn met een gemeentelijke of een Wajonguitkering weet ik het niet. Dat zijn geen loongerelateerde uitkeringen. De vraag is daarover niet duidelijk.
Meld beiden het samenwonen bij het Uwv. a. het is verplicht. b. ze komen er toch achter en terugbetalen is, ook fiscaal, erg onvoordelig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met wajong geldt precies hetzelfde... de toeslagen worden gekort. het inkomen zelf niet. Uiteindelijk ben je dan toch hartstikke arm, dat wel.

Andere antwoorden (2)

Een arbeidsongeschiktheid uitkering heeft niets te maken met samenwonen.
ronron1212
13 jaar geleden
Ze hebben allebei hun eigen uitkering, die hebben ze allebei apart verdiend in hun arbeidsverleden. Hierop wordt niet gekort. Het kan wel belastingtechnisch anders worden, het wordt nu een huishouden nl. en ze zijn dus niet meer alleenstaand. Ook kunnen hierdoor evtl. toeslagen die ze krijgen gekort worden of wegvallen, omdat het gezamenlijke inkomen over de toeslaggrens valt.
amc