Hoeveel vermogen mag je maximaal hebben om nog recht op studiefinanciering te hebben?

Met vermogen bedoel ik dus geen inkomsten. In 2012 was de bijverdiengrens € 13.362,53 maar hier doel ik dus niet op want dit wordt gezien als inkomsten.

Daarom de vraag hoeveel mag je maximaal aan EIGEN VERMOGEN bezitten (zoals een erfenis of ouderlijke bijdrage, GEEN INKOMSTEN dus) om nog recht te hebben op stufie. Of anders gevraagd: bij welk bedrag dat je op een rekening hebt (wat niet is voortgekomen uit inkomsten) heb je geen recht meer op studiefinanciering?

Ook vraag ik mij af wanneer bij welk bedrag je geen recht meer hebt op studenten OV-jaarkaart.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sparen
15K

Antwoorden (1)

Als inkomen van spaargeld wordt gezien het vermogen zoals dat op 1 januari van elk jaar wordt geregistreeerd (peildatum) Dit fictieve inkomen wordt al vanaf 2001 gesteld op 4% van het saldo van de bank- en spaarrekeningen n eventuele andere bezittingen. Het maximum verzamelinkomen 2012 om nog studiefinanciering te krijgen in 2012 was € 13.362,53. Dit laatste bedrag is dus 4% van het vermogen. 100% is 25 keer zoveel is € 334.063,23 Daarbovenop nog de vrijstelling van € 21.139 geeft een maximaal vermogen aan van € 355.202,23 Dit bedrag is dus het maximale vermogen (spaargeld) om nog voor studiefinanciering in aanmerking te komen.

In veel situaties zal er inkomen Box 1 zijn: inkomen uit werk. De berekening gaat volgens dezelfde systematiek. Stel het inkomen Box 1 is € 5000 per jaar. Er mag niet meer dan € 8362,53 inkomen Box 3 zijn + vrijstelling. € 8362,53 : 4 x 100 is € 209.063,25. Daarbovenop nog de vrijstelling van € 21.139 geeft in dit voorbeeld een maximaal vermogen van € 230.202,25

N.B: de te betalen belasting is een heel ander verhaal. In de eerste situatie is dat € 1905. Bekening: 30% van € 13.362 is € 4008 minus de heffingskorting van € 2103 (jaar 2014) Maar hoeveel belasting er moet worden betaald is niet relevant voor uw vraag.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dank je!