Ik heb mijn ramen om laten bouwen tot draai-kiepramen. Ik krijg vervolgens de rekening met de 19% BTW er boven op. Hoort dit niet die 6% te zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ligt er aan of de levering ook volgens facturering na 30 september 2010 heeft plaats gevonden.

Toegevoegd na 27 minuten:
Als de offerte aan een particulier niet vermeldt in- of exclusief btw, mag je er van uitgaan dat de prijsopgave inclusief btw is. Als het er achteraf op de factuur toch bijgeteld wordt dan kun je terecht bezwaar maken en hoef je de btw niet te betalen, want dat is een prijsverhoging. Ga naar het juridisch loket voor de verdere afwikkeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee waarschijnlijk staat er ook in de voorwaarden van het bedrijf die dat heeft gedaan, dat zij een BTW regeling hebben van 19%.

Citaar:
De BTW heeft verschillende tarieven. Welk tarief u moet toepassen, hangt af van het soort goederen of diensten. Bepaalde goederen en diensten zijn vrijgesteld van BTW.

Het algemene BTW-tarief is 19%. Dit tarief geldt voor alle goederen en diensten die niet onder de andere tarieven vallen. De meeste producten en diensten vallen onder het tarief van 19%.

Het verlaagde tarief is 6%. Dit tarief geldt in het algemeen voor:
eten en drinken, behalve alcoholhoudende dranken;
agrarische producten en diensten;
geneesmiddelen;
verkopen en verhuren van boeken, dagbladen en tijdschriften;
braille-artikelen voor persoonlijk gebruik door blinden;
personenvervoer;
verhuren van vakantiewoningen en kampeerplaatsen;
toegang tot culturele en sportieve evenementen (musea, concerten, sportwedstrijden).

Toegevoegd na 1 minuut:
* citaat moet het zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je particulier? In dat geval is de aannemer *verplicht* om in de aanbieding (lees: offerte) prijzen inclusief btw te noemen. Je kunt dus weigeren de btw te betalen met het argument dat je er redelijkerwijs van uit mocht gaan dat btw al in de prijzen van de offerte was verwerkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja precies! Maar dat is alleen geldig als je particulier bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt. Nu vermoed ik dat deze gast dat is, een ondernemer had niet anders verwacht dan dat er prijzen ex. btw in de offerte staan.
Alleen voor het deel arbeid is het 6%, voor de materialen geldt nog wel de 19%. Geplaatst en gefactureerd vanaf 1 oktober tot juni of juli 2011. Gaat dus niet om de offerte datum. Ik zou vragen om een nieuwe factuur met de loonkosten en materiaalkosten uitgesplitst zodat ze het juiste btw tarief kunnen hanteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de vraag is niet duidelijk waar die 19% over berekend is. Als er al 6% BTW berekend moet worden is dat vanaf 30 september alleen eventueel op het plaatsen maar niet op de ramen zelf.