Wat gebeurt er als je een factuur van je zorgverzekering 5 dagen te laat betaalt?

Ik moest een rekening betalen voor mijn eigen bijdrage, maar door vakantie heb ik deze te laat betaald. Wat zijn de gevolgen? Ik heb een verzekering bij zilveren kruis achmea.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Zolang je geen herinering hebt ontvangen en of een of andere incasso ingeschakeld is dan zijn er geen gevolgen. Voor de zekerheid neem telefonisch contact met hun en leg uit je verhaal. Een telefoontje kan wonders verrichten, ook als je het niet kunt betalen dan geven ze jou ruim de tijd. Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Heel misschien een boete (administratiekosten), maar 5 dagen is niet al te gek. Waarschijnlijk merk je er niks van!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, over 5 dagen wordt over het algemeen niet moeilijk gedaan. Je wordt echt niet meteen uit de verzekering gegooid. Bovendien sturen ze doorgaans een tweede aanmaning, waarbij wel vaak administratiekosten bovenop komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste organisaties beginnen pas na een week of 14 dagen een eerste aanmaning te sturen. Van die 5 dagen te laat zal met geen probleem maken, zeker niet omdat het inmiddels betaald is. Je krijgt niet een brief dat je wel betaald hebt, maar niet op tijd.
11 jaar geleden
In de polisvoorwaarden van elke (!!) verzekering is een betaaltermijn opgenomen van 30 dagen. Dat wil zeggen dat wanneer je een nota op 1 september had moeten betalen, datmen vanaf 1 oktober pas incassokosten in rekening kunnen/mogen brengen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoogstens een betalingsverzoek.

Tip: geef voor het incasseren van de eigen bijdrage voor de zorgverzekering een machtiging voor automatische incasso af. Je moet die bedragen toch betalen en het voorkomt niet tijdige betaling.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als ik onderstaande bepaling zie van Zilveren Kruis Achmea zijn ze wel erg soepel:

"Als wij de premie niet hebben ontvangen vóór de vervaldatum, of als de incasso wordt gestorneerd, versturen wij een 1e, 2e en 3e herinnering. Hebben wij dan nog geen (volledige) betaling ontvangen en heeft u ook geen betalingsregeling met ons afgesproken? Dan schakelen wij een incassobureau in. U moet dan ook incassokosten betalen."

Als je herinneringen wilt voorkomen, moet het bedrag altijd binnen zijn op de 1e van de nieuwe maand:
"Automatische incasso
Bij een maandelijkse betaling incasseren wij de premie rond de 1e van iedere maand. Betaalt u per automatische incasso dan heeft u er geen omkijken naar en weet u zeker dat u altijd op tijd betaalt.

Acceptgiro
U ontvangt iedere maand rond 15de een acceptgiro per post. Wij adviseren u uiterlijk op de 1e van de maand daarop te betalen, want dan krijgt u geen herinnering."
Computoon