Wat gebeurt er als je vrijwillig ontslag neemt en bij een andere werkgever begint, en je na de proefperiode hier ontslag (geen verlenging) krijgt?

Hoe zit het heb je dan recht op een w.w. uitkering en voor hoelang?
Hoe hoog is deze uitkering (wordt deze berekend naar het loon wat je verdiende in de proefperiode bij de nieuwe werkgever of naar het loon van de werkgever waar je ontslag nam)?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Deelantwoord: dan heb je niet op voorhand al recht op ww."Bij je nieuwe werkgever krijg je in de meeste gevallen een tijdelijk contract. Wanneer je vervolgens binnen 6 maanden deze nieuwe baan verliest, bestaat de kans dat je geen recht hebt op een WW-uitkering. Het UWV beoordeelt of er sprake is van verwijtbare werkloosheid. In die beoordeling wordt ook de opzegging van het eerdere dienstverband meegenomen. Oordeelt het UWV dat je verwijtbaar werkloos bent, dan krijg je geen WW-uitkering. Komt het UWV tot de conclusie dat je verminderd verwijtbaar werkloos bent, dan word je gekort op je WW-uitkering."
Computoon
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
@Computoon je kan dus maar beter niet naar een andere werkgever solliciterend dan.
Computoon
8 jaar geleden
@ Ronron: bij een andere werkgever beginnen, is altijd een risico. Los van de ww. Misschien is het een goed idee om bij ontslag in de proeftijd aan de werkgever te vragen de reden daarvoor op papier te laten zetten. Dan kun je aan het UWV aantonen dat jou geen verwijt treft. (Als dat althans zo is).
@ De bijstand is het vangnet als je op geen enkele andere uitkering recht hebt. Hoogte van de bijstand is afhankelijk van inkomen en vermogen (en nog andere factoren).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Het ontslag nemen en ergens anders gaan werken is meestal inderdaad op eigen risico.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.atmadvocaten.nl/10507/arbeidsrecht/recht-op-een-ww-uitkering-bij-ontslag-na-wisseling-van-baan/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
tvh, nee de bijstand is NIET inkomensafhankelijk want je hebt geen inkomen. Computoon: de bijstand is niet inkomensafhankelijk!