Welke kosten heeft een werknemer aan een zakelijke auto zonder privékilometers?

Ik snap echt niks van leasen. Dat de bijtelling vervalt snap ik, maar welke kosten blijven er nog over voor de werknemer of heeft bij alleen zakelijk gebruik alleen de werkgever kosten?

Ik zit al uren te zoeken maar ik wil simpele woorden. Van wikipedia word ik ook niks wijzer

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Als jij alleen zakelijk rijd en dus niet meer dan 500 km per jaar prive heb je geen kosten. Rijd je prive met de wagen meer dan 500 km dan moet je een eigenbijdrage afhankelijk van de auto tussen de 14% t/m 25 % van de nieuw waarden perjaar betalen en niet meer dan dat

Toegevoegd na 2 uur:
Lees eigenbijdrage als bijtelling. Een eigen bijdrage is als je prive ook rijd en je baas bepaald dat dat ook een vergoeding vereist.
ronron1212
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
als je het beter weet met je min geef dan eens antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is verschil tussen eigen bijdrage en bijtelling.
De eigen bijdrage wordt betaald aan de werkgever; de belasting over de bijtelling aan de fiscus.
Het belastingpercentage hangt af van het inkomen.
ronron1212
12 jaar geleden
Ik heb het ook over de bijtelling is 14 tot 25% Dat daar via de fiscus je eigen tarief over gaat en dan de werkelijk netto kosten uitkomen lijkt me logisch
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het antwoord staat:
Rijd je prive met de wagen meer dan 500 km dan moet je een EIGEN BIJDRAGE .... tussen de 14% t/m 25 % van de nieuw waarden perjaar betalen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als je niet privé rijdt, heb je in principe zelf geen kosten?
ronron1212
12 jaar geleden
dat klopt

Andere antwoorden (3)

Leasen is het langdurig huren bij een leasemaatschappij. Alleen financieren of inclusief alle kosten (financial of operational).
Het berijden van een geleaste auto of een auto eigendom van de werkgever maakt fiscaal geen verschil.
Of je kosten moet betalen hangt af wat van wat werkgever en -nemer zijn overeengekomen.
Als er prive niet wordt gereden zal een redelijk bepaalde bijdrage van de werknemer nihil zijn, behalve als hij een duurdere auto heeft dan de werkgever wil betalen.

Toegevoegd na 23 minuten:
Als er prive meer dan 500 km per jaar wordt gereden dan wordt het fiscaal inkomen verhoogd met een bijtelling (0-25%).
De eigen bijdrage voor prive-gebruik auto wordt gevormd door de belasting over de bijtelling. De hoogte hangt af van de hoogte van het belastbaar inkomen.
Bijtelling wordt verwerkt in de inhouding loonheffing op het loon/salaris of bij ondernemers in de inkomstenbelasting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij leasen huur je een auto waarbij er een bedrag per maand wordt betaald aan de leasemaatschappij. De leasemaatschappij neemt dan alle kosten voor de auto op zich en berekend hier een rente over. Deze rente van bijv 7% per jaar word pet jaar over de kosten berekend(soort bedrag dat je moet betalen omdat je een financieel goed in vorm van een auto huurt). Je kunt het vergelijken met een lening. De leasemaatschappij betaald een veel lagere rente op het geld dat ze zelf lenen om de auto en de kosten ervan te financieren. Op dit verschil leven ze(het is eigenlijks een bank maar ze lenen auto's ipv financiële diensten). De werkgever kan jou een bedrag geven waarbij jij een auto kan leasen waarbij jij het leasebedrag betaald of hij betaald hetzelfde. Jij hebt in het ene geval de leasekosten en in het andere geval geen kosten.
12 jaar geleden
De werkgever stelt jou een auto ter beschikking. Of de werkgever die auto least, koopt of huurt, maakt niks uit.
Als je de auto niet privé gebruikt (niet meer dan 500 km per jaar), kost het jou in principe niks.
Enige is dat wanneer je nu een kilometervergoeding of andere vorm van reiskostenvergoeding ontvangt, deze komt te vervallen, op het moment dat je in een auto van de werkgever gaat rijden. Maar dat is ook logisch.