Waarom ligt een aandeel onder of boven zijn intrinsieke waarde?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.9K
Erna55
8 jaar geleden
Op de beurs wordt de waarde bepaald door "wat de gek ervoor geeft" .
Dit heeft te maken met "voorgevoel, stemmingen, verwachtingen, " etc.
Soms pakt het hoger uit, soms wat lager.

Antwoorden (2)

Deze vraag wordt meestal door beginnende beleggers gesteld en vandaar dat ik er ook even op reageer. Je zult er wellicht versteld van staan maar ongelooflijk veel aandelen of fondsen noteren onder hun intrinsieke waarde. De beurs van Brussel alleen al tientallen fondsen. Maak dus niet de overbekende beginnersfout te denken dat die aandelen extra koopwaardig zijn omdat ze wel terug gaan naar hun "echte waarde". Die onderwaardering blijft bij de allermeeste van die aandelen/fondsen tot in lengte van heel veel jaren bestaan! Pas als zo'n fonds er mee ophoudt, geliquideerd wordt zou er aan de aandeelhouders de "echte waarde" uitbetaald moeten worden ( minus liquidatiekosten) Intrinsieke waarde, Apestaartje , is vaak redelijk goed uit de balans op te maken. Je kunt daar zien waaruit de activa en passiva bestaan en je kunt er zelfs nagaan of er eigenlijk niet veel meer activa in het bedrijf aanwezig zijn dan op de balans terug te vinden is. Denk aan afgeschreven onroerend goed, dat in werkelijkheid veel meer waard is. omgekeerd: zie je veel goodwill, dan kun je dat tegenwoordig wel met een korrel zout nemen. Bij fondsen die niets anders zijn dan een holding waarin andere bedrijven zijn verzameld is de intrinsieke waarde natuurlijk wel heel eenvoudig te bepalen. Je neemt gewoon de beurskoers van die dag. Ook dan heb je fondsen die tot 30 -40 procent onder hun waarde noteren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jij vraagt waarom de economische waarde van een aandeel boven, gelijk aan of onder de intrinsieke waarde (boekhoudkundige waarde) ligt.

De boekhoudkundige waarde is gebaseerd op de inkoopmarkt, de economische waarde is gebaseerd op de verkoopmarkt.

De inkoopmarkt is gebaseerd op het verleden. De verkoopmarkt kijkt naar de toekomst. Toekomstige kasstromen worden verdisconteerd met de kostenvoet om de waarde te berekenen. Kijk je naar de economische waarde van de aandelen, dan zijn de kengetallen rendement op eigen vermogen en kostenvoet eigen vermogen van belang voor het beantwoorden van jouw vraag.

De kostenvoet eigen vermogen geeft aan welke rendement er op het eigen vermogen gegenereerd moet worden om netto contante waarde neutraal te opereren. Stel dat dit 15% is, en het rendement op eigen vermogen is ook 15%, dan is de toekomstige waarde van de kasstromen op eigen vermogen net zoveel waard als het eigen vermogen op dit moment. Een euro geïnvesteerd blijft dan nu en in de toekomst een euro waard (geen goede investering). De markt zal in dit geval veelal een prijs overeenkomen die gelijkligt aan de intrinsieke waarde.

Een rendement op eigen vermogen hoger dan de kosten van eigen vermogen zorgt ervoor dat de economische waarde boven de intrinsieke waarde ligt. De markt zal in dit geval veelal een prijs overeenkomen die hoger ligt dan de intrinsieke waarde.

Een rendement op eigen vermogen onder dan de kosten van eigen vermogen zorgt ervoor dat de economische waarde onder de intrinsieke waarde ligt. De markt zal in dit geval veelal een prijs overeenkomen die lager ligt dan de intrinsieke waarde.