mag je ontslagen worden als je een affaire hebt met je baas?

Een vriendin van mij werkt nu drie maanden op een kantoor. Ze heeft een korte fling gehad met haar baas. Zij is er mee gestopt, hij is boos. Hy is mede eigenaar van het betreffende bedrijf; er is dus nog een eigenaar die van niets weer. Is dit een geldige reden om het jaarcontract te verbreken?

Toegevoegd na 1 minuut:
En met verbreken, bedoel ik tussentijds. Dus wie weet op staande voet. Als hij haar dus daadwerkelijk zat is, waar het erg op lijkt, want hij krijgt zijn zin niet meer. Is het rechtelijk mogelijk om dit te doen?

Toegevoegd na 23 minuten:
Wat ik er nog niet bijverteld heb, en wat zeker van belang is, hij is getrouwd. Er wordt op de werkplek verteld dat het huwelijk in zwaar weer verkeert. Mijn vriendin wist daar niks van toen hij avances maakte en haar mee uit eten nam. Dom dom dom, stel zij gaat zo gebukt onder haar schuldgevoel en verteld zijn bijna ex vrouw het verhaal. Heeft hij dan niet meer recht?

Weet jij het antwoord?

/2500

Natuurlijk mag dat niet op die grond, om die reden. Gaat vriendin naar de 'niet-wetende' andere eigenaar en met de billen bloot [woordspeling], dan weet je niet hoe die persoon zal reageren. Misschien wordt haar wel iets aangeboden om te wieberen. Aan de andere kant kan de afgewezen baas het haar heel ongezellig maken [de tent uit pesten], met als resultaat dat zij zelf ontslag neemt. Nog een mogelijkheid is dat zij ziek naar huis gaat, alleen dit is niet zo slim. Maar ja, dat was de affaire met je baas hebben ook niet ;-)) Toegevoegd na 4 minuten: Antwoord Tussentijds verbreken mag, voor zo ver ik weet, alleen met wederzijds goed vinden. Bijvoorbeeld als je tijdens je contract een hele leuke baan kunt krijgen, dan zou je naar je baas toe gaan en samen beslissen dat het beter is als je, voordat jullie contract afloopt dus tussentijds, weggaat. Beter ook omdat een ongemotiveerde medewerker voor zich zelf, de collega's en derhalve voor het bedrijf niet goed is.

Als het bedrijf leidt onder de genoemde relatie, kan een kantonrechter toestemming geven de medewerkster te ontslaan. Verder sluit ik me aan bij bovengenoemde antwoord. Toegevoegd na 23 uur: leidt moet natuurlijk lijdt zijn.

Bronnen:
http://www.intermediair.nl/carriere/verand...

Dit valt al snel onder 'verstoorde arbeidsverhoudingen' en dat is voldoende reden voor ontslag (meestal mét afkoopsom).

Jahoor, als de ex-vriend/eigenaar een vaststellingsovereenkomst opstelt (op zijn iniatief) dan kan het contract beeindigd worden. Mits je vriendin hiermee accoord gaat. Zo niet, dan wordt het echt niet prettig voor alle partijen. Laat je vriendin naar rechtshulp gaan, die weten alle nieuwe feiten rond onslag. Dat is namelijk net allemaal veranderd. Mijn beste tip is, probeer het uit te praten met de ex vriend. Emoties zijn lastig, en wellicht kan hij toch de zakelijke kant van de situatie inzien. Als hij tenminste niet zijn zakenpartner ook nog eens financieel wil belazeren. Die is op dit moment het chte slachtoffer.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100