Hoe kan het dat een aandeel op 2 beurzen tegelijk genoteerd is?

Ik wil een aandeel "Tesla" kopen.

Ik zie dat het aandeel genoteerd is aan de NASDAQ als TSLA.
Met dezelfde fondscode zie ik TSLA ook 4 keer in Duitsland genoteerd.

Kan iemand me uitleggen wat het verschil tussen die noteringen is?
(ik wil weten: Als ik het aandeel koop, is er dan strategisch een verschil?)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
10K

Antwoorden (1)

Er is geen fundamenteel verschil. In beide gevallen gaat het om een aandeel in hetzelfde bedrijf, en in beide gevallen zal de koers dus op dezelfde manier afhangen van de resultaten die het bedrijf boekt, en van de verwachtingen die men heeft over de toekomst van dit bedrijf.

Overigens - weet je zeker dat het acroniem TSLA aan de Duitse beurs voor hetzelfde bedrijf staat? Het wil wel eens gebeuren dat hetzelfde bedrijf een ander acroniem heeft aan een andere beurs, en dat hetzelfde acroniem (in dit geval TSLA) op twee beurzen voor twee verschillende bedrijven staat.

Maar goed, aangenomen dat het inderdaad in alle gevallen om hetzelfde bedrijf Tesla Motors gaat, is er dus geen principieel verschil. In het ene geval betaal je dollars, in het andere geval euro's - maar in beide gevallen betaal je dezelfde prijs (waarde) voor een aandeel.

De kosten kunnen wel verschillen. Afhankelijk van jouw bank kan het kopen van, en het bezitten van, aandelen aan een Amerikaanse beurs duurder of goedkoper zijn dan het kopen van, en het bezitten van, aandelen aan een Duitse beurs. Ook wisselkosten van EUR naar USD (en terug, na verkoop) kunnen een rol spelen.

Waar je ook op moet letten is het handelsvolume. Dat kan per beurs verschillen. Bij een groot handelsvolume zijn er veel kopers en veel verkopers. Het is dan eenvoudig kopen en verkopen, want er is altijd wel een tegenpartij te vinden om zaken mee te doen. Bij een klein handelsvolume is dat veel lastiger. Je ziet dat aan een grotere 'spread' - dat is het verschil tussen koop- en verkoopprijs op elk gegeven moment. Een grote spread is slecht voor de handelaar, want je zou kunnen zeggen dat jouw aandeel op het moment van aankoop direct in waarde vermindert, met de spread als waardevermindering. Een kleine spread, dus een hoog handelsvolume, is dus gewenst.

Afgezien van bovenstaande aandachtspunten is er dus strategisch geen verschil.

Cryofiel
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hallo Cryofiel,
Dank voor je uitgebreide antwoord.
Ik begrijp dat de verschillende noteringen bedacht zijn om meer "lokaal" te kunnen handelen en dat er strategisch een afweging kan worden gemaakt op basis van het handelsvolume. Wat ik nog niet begrijp:
- Waarom wordt het Europese aandeel 4 keer op een Duitse beurs aangeboden en bijvoorbeeld niet in Amsterdam? - Hoe ontstaan de koersverschillen tussen Europa en de VS? Je weet toch eigenlijk al wat het aandeel waard is in Europa als de VS sluit? Alvast bedankt, Els