Wanneer worden producten tot jouw voorraad gerekend?

Morgen een m&o proefwerk, maar deze vraag kwam nog te boven. Wanneer rekent een bedrijf een gekocht goed tot zijn voorraad (en komt het dus op zijn balans)? is dat pas wanneer het product is geleverd, of al gelijk na betaling en nog voor de levering?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Als het bedrijf het bedrijfseconomisch 'netjes' wil doen, moet uit de boekhouding de 'economische voorraad' blijken. Dat is de 'technische voorraad' (het aantal goederen dat in het magazijn staat) + voorinkopen (al wel ingekochte maar nog niet geleverde producten) -/- de voorverkopen (de al wel verkochte maar nog niet uit het magazijn geleverde producten.) Dat is namelijk de voorraad waarover het prijsrisico wordt gelopen.

Stel nu dat je steeds eerst de factuur krijgt en enkele dagen later pas de goederen. Dan heb je een rekening nodig in de 7*-rubriek (zeg: 'Inkopen') die een correctie vormt op de rekening 7*-rekening 'Voorraad goederen'.

De boeking zou dan als volgt kunnen zijn:
Je ontvangt de factuur
7* Inkopen (...)
1.. Te vorderen BTW (...)
1.. Aan crediteuren (...)

Dan komen de goederen binnen.
7.. Voorraad goederen (tegen vasteverrekenprijs) ..
1 of aan 1 Prijsverschillen .. of ..
Aan 7* Inkopen ...

Om nu de waarde te weten van de economische voorraad (die bij deze systematiek op de balans staat) neem je het saldo van 'Inkopen' en telt dit op bij het saldo van 7* Voorraad goederen (= de technische voorraad).

Het betaalmoment van de factuur is niet van belang (althans: niet voor de voorraadwaardering) Er zullen ook genoeg (kleinere?) bedrijven zijn die de factuur pas inboeken nadat ook de goederen zijn geleverd.
Computoon