Hoe houd je mensen scherp die wekenlang stukken moeten digitaliseren?

Ik moet binnenkort plm 5000 papieren vergunningen laten digitaliseren (kaart, tekst, specs). Dat is saai productiewerk maar vergt wel voortdurende scherpte en accuratesse. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de in te huren mensen dat goed doen?

8 jaar geleden
1.1K
Thecis
8 jaar geleden
Persoonlijk houd ik altijd vast aan lijfstraffen. Dat schijnt toch wel een goede stimulans te zijn. Maar wel tenmidden van alle anderen, anders mist het een beetje het effect... Maar serieus, zorg dat je mensen binnen haalt die goed zijn in routinematig werk. Dat er fouten gemaakt zullen worden is onvermijdelijk, maar als je de voorgaande ervaring van mensen ziet, kan je er meestal wel uithalen of ze dit gaan kunnen of niet. Als het zo belangrijk is, kan je ook een uitzendbureau inschakelen. Deze kunnen dan een preselectie voor je maken.
Cryofiel
8 jaar geleden
Wat voor mensen zijn dat, die je inhuurt? Het maakt nogal verschil of je een stel vrienden en kennissen betaalt voor dit werk (en je ze dus inhuurt), of dat je "professionals" inhuurt. Als het om "professionals" gaat, dan zijn het mensen die dergelijk werk vaker doen. Die zijn het dus gewend, dus die zullen zelf manieren hebben ontwikkeld om accuraat te blijven. Een ander gedachtenpad: is het een optie, minder mensen in te huren? De hoeveelheid werk (bestede tijd) blijft gelijk, maar de doorlooptijd neemt toe. Als dat geen bezwaar is, kun je dezelfde hoeveelheid mensen geen acht uur per dag laten werken, maar slechts twee uur per dag. Dan duurt het natuurlijk wel vier keer zo lang voordat het klaar is. Je kunt ook vier keer zoveel mensen inhuren die twee uur per dag werken in plaats van acht uur per dag, dan ben je toch weer op hetzelfde moment klaar. Zijn dit opties, of passen dergelijke oplossingen niet binnen de kaders waar jij je aan moet houden?
tinus1969
8 jaar geleden
Veel pauzes, realistische werkdruk (dus niet te snel willen).
tinus1969
8 jaar geleden
En doe aan peer-review; laat dus mensen elkaar's werk controleren.
jodyenboyke
8 jaar geleden
Als je de goede mensen aanneemt, dan is dit hun dagelijkse werk, digitaliseren van documenten.
Het zijn mensen met een opleiding Documentaire Informatievoorziening. Enne ik weet nog wel een hele goede......

Het beste antwoord

Feitelijk moeten die mensen dat doen.

Wat jij eraan kunt doen om ze hierbij te helpen is:
Zorgen dat ze niet te lang achter elkaar doorwerken. Zie ook de bron. Voor de meeste mensen neemt de concentratie na 45 minuten af. In de bron gaat het over studeren maar het werk dat jij laat doen vergt ook voortdurende concentratie.
Dus elke 45 minuten iedereen 10-15 minuten pauze.
Liefst komt iedereen dan even van zijn plek, benen strekken, iets drinken evt iets eten/snacken (roken als dat aan de orde is). En niet langer pauzeren dan die 10 minuten. Daarna allemaal weer installeren en verder werken.
Zo kun je in blokken van een uur werken.

45 minuten werken, 10 minuten pauze en 5 minuten op weer te gaan zitten en op te zoeken waar je was.

Dit werkt alleen als je mensen hebt die geschikt zijn voor dit werk. Die kunnen dit in een ritme zoals hier beschreven. Heb je mensen zonder zitvlees en die dit saai of dom vinden houden ze het geen 15 minuten vol. Daar helpt niks tegen. Zelfs als ze zelf willen.

Toegevoegd na 3 minuten:
PS Als je de juiste mensen hebt is dit echt te doen. Mensen verschillen nu eenmaal, er zijn mensen die van hectiek houden maar ook mensen die van systematisch en nauwkeurig werk houden en die bevrediging vinden in de langer wordende lijst van stukken die ze zo af hebben.
Als je dat kunt is het niet saai maar rustgevend.

Toegevoegd na 6 minuten:
Nog een laatste tip: Als dat mogelijk zorg er dan voor dat er ook nog iets heel anders te doen is. Zodat iemand die er echt even doorheen zit even stukken kan orderen, dozen rechtzetten. Nieuwe stukken uitdelen aan de anderen etc.