Hoe een gezamenlijke spaarrekening openen op naam?

mijn vriend en ik willen graag een gezamenlijke spaarrekening openen waar we maandelijks een vast bedrag op kunnen storten. wonen nog niet samen hoe kunnen we dit het beste doen? en kan deze spaarrekening op twee namen staan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sparen
2.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou eerst schriftelijk goed regelen hoe het geld verdeeld wordt als het fout zou gaan tussen jullie beiden. Of wanneer een van de twee zou komen te overlijden.
Je hoeft je liefde en goede intenties niet te bewijzen door nodeloze en vermijdbare risico's te nemen.
Zie antwoord nielx

Het beste antwoord

Je kun bij een bank gewoon een en/of rekening afsluiten (bij sommige banken meen ik me te herinneren kan het zelfs met meer dan 2 personen)
Dit kan ook een spaarrekening zijn.

Maar beiden kunnen deze rekening gewoon leeg halen, zonder dat de ander hiervoor toestemming hoeft te geven.
Ik kan me voorstellen dat je daar nu niet mee bezig bent, maar mocht t fout gaan kan ik uit ervaring zeggen dat het heel vervelend is als de ander opeens een boel van de spaarrekening af haalt.

Een andere optie is een en/en rekening afsluiten, dan kunnen jullie alleen samen over het geld beschikken. Hoe dit precies werkt kun je beter bij je eigen bank informeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ga naar je bank neem allebei je legitimatie mee en dan kan je het daar regelen.
11 jaar geleden
Een en/of-rekening is een bankrekening die op naam van meerdere personen staat. En/of wordt ook wel afgekort met e/o. Meestal wordt deze rekeningvorm gebruikt door twee personen zoals samenwonenden of gehuwden om bijvoorbeeld de gezamelijke huishoudkosten van te betalen.

Bij sommige banken kun je dat online regelen,
als je daar al een rekening hebt.

Bij andere banken moet je even met legitimatie naar een kantoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan zo'n spaarrekening gewoon openen bij een bank. Bij een zogenaamde 'en/of' rekening bemoeit de bank zich verder niet met wat de verhouding onderling is. Jullie krijgen allebei een bankpas en/of toegang tot internetbankieren.

Overigens zou ik jullie aan willen raden om er nog eens goed over na te denken. Jullie hebben natuurlijk de beste relatie in de wereld, maar als jullie uit elkaar zouden gaan, dan is er kans op gedonder rond de verdeling van de spaartegoeden. Het zal niet de eerste zijn waarbij een van de rekeninghouders na een relatiebreuk de rekening plundert. Meer rampbestendig is het als jullie allebei een eigen spaarrekening openen. Daarop storten jullie ieder je eigen deel voor jullie gezamenlijke spaardoel. Mocht de relatie eindigen dan is er geen geruzie over wie welk deel krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zolang je inderdaad nog niets hebt vastgelegd (samenlevingscontract of huwelijk) zou ik het niet doen. Open allebei een eigen spaarrekening om te sparen tot je dat hebt vastgelegd.