Moet ik als 18-jarige belasting betalen over de alimentatie die ik krijg van mijn vader?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik word binnenkort 18 en zal dan een grote som alimentatie per maand ontvangen. De afgelopen jaren kreeg mijn moeder altijd mijn deel, maar nu ik 18 word heb ik met mijn moeder en vader besloten dat ik mijn deel van de alimentatie krijg. De alimentatie bedraagt €800 per maand, maar moet ik ook gaan gebruiken voor studie en dergelijke. Moet ik hierover belasting gaan betalen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Over kinderalimentatie hoeft geen belasting betaald te worden. Deze alimentatie hoort eigenlijk bij de onderhoudsplicht die ouders ten aanzien van kinderen hebben. Toegevoegd na 1 minuut: De onderhoudsplicht die aan de verzorgende ouder moet worden voldaan, loopt door totdat het kind 18 jaar is. Daarna geldt voor kinderen van 18, 19 en 20 jaar een "voortgezette onderhoudsplicht". Dat wil zeggen, dat de niet verzorgende ouder rechtstreeks aan het kind moet betalen. De kinderalimentatie is nooit aftrekbaar bij de inkomstenbelasting.

Bronnen:
https://www.echtscheidingswinkel.nl/echtsc...

Als je vader de alimentatie van de belasting aftrekt, ja. Dan moet jij er belasting over betalen. Je mag dan wel weer studiekosten aftrekken. Je moet dan in elk geval aangifte doen bij de belastingdienst.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100