een vriend van mij gaat binnenkort een BV starten. Hij wil er een aardig bedrag zelf instoppen. Dan moet je voor dat bedrag toch aandelen uitgeven?

Ik snap niet zo goed of je daadwerkelijk dan aandelen moet gaan uitgeven en hoe dat in zijn werk gaat.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
ronron1212
8 jaar geleden
Je moet niets uitgeven hij heeft een notariële akte nodig.
erotisi
8 jaar geleden
Als je een bv opstart creeer je tevens een ander rechtspersoon. Dwz dat het een entiteit is die juridisch zelfstandig is naast de eigenaar/oprichter ervan. Dat kan verwarrend zijn omdat de eigenaar/vriend zelf de aandelen koopt die zijn bv uitgeeft. Op deze manier wordt hij eigenaar/bestuurder van de bv. Maar als hij nu jou als mede eigenaar wil hebben dan verkoopt hij zijn aandelen in de bv aan jou.
Omdat het een Besloten Vennootschap is kunnen de aandelen niet zomaar aan iedereen worden verkocht dit itt tot een Naamloze Vennootschap.
tinus1969
8 jaar geleden
Je bent in de war met een NV.

Het beste antwoord

BV staat voor Besloten Vennnootschap wat inhoudt dat de aandelen niet vrij verhandelbaar zijn. Alleen een Naamloze Vennootschap (NV) geeft vrij verhandelbare aandelen uit. Om een BV te starten moet je startkapitaal storten, maar een symbolisch bedrag volstaat daarbij. Dat doe je om niet persoonlijk aansprakelijk te zijn in geval van faillissement. Schuldeisers kunnen dan alleen geld verhalen op de BV en niet op degenen die die BV drijven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor je reactie!! Maar ook bij een BV is het kapitaal verdeeld in aandelen. Dus dan ben je toch verplicht om aandelen uit te geven weliswaar niet vrij verhandelbaar dan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat die vriend dan de enige aandeelhouder is! :-)
ronron1212
8 jaar geleden
De aandelen worden vermeld in de notariële akte bij de oprichting van de bv. Meestal zijn deze geheel in handen van de oprichter. Ze zijn in elk geval niet openbaar te koop zoals bij een bv.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoals bij een NV ronron
ronron1212
8 jaar geleden
ja sorry nv

Andere antwoorden (1)

Om een BV te starten heb je een oprichter, bestuurder en een aandeelhouder nodig (kan een en dezelfde persoon zijn) en moet je minstens eur 0,01 stoppen in aandelenvermogen. Statuten opstellen, e.e.a. notarieel vastleggen. De notaris regelt daarna de inschrijving bij de KvK en dan kan de BV beginnen.

Natuurlijk brengt het hebben van een BV juridische gevolgen met zich mee.

Toegevoegd na 4 minuten:
Normaal gesproken kunnen schuldeisers hun schuld niet verhalen op het privevermogen van de aandeelhouders van een BV maar dat wordt anders in het geval van kennelijk onredelijk bestuur.

Toegevoegd na 4 minuten:
Normaal gesproken kunnen schuldeisers hun schuld niet verhalen op het privevermogen van de aandeelhouders van een BV maar dat wordt anders in het geval van kennelijk onredelijk bestuur.
Computoon