Heb ik recht op geld als ik met school stop en ga solliciteren?

Ik ben onder druk van me vader begonnen met een Mbo opleiding.
Een paar dagen later heeft hij me het huis uit gezet.
Ik woon in Noordwijk, de school is in Leiden, en eind deze maand trek ik bij mijn vriend in Rotterdam in.
Het plan is me uit te schrijven op de school waar ik nu zit en te gaan werken in Rotterdam.
Waarom werken ipv naar school?
Omdat ik nog maar €170,- op me rekening heb . Normaal kreeg ik €100,- per maand van me vader tot ik ergens een 12 uurs contract zou hebben (maar nooit ergens aangenomen geweest).
Daarom wil ik een paar maanden werken om geld te verdienen en in Februari een opleiding beginnen. Heb ik tot ik een baantje heb recht op geld?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Ouders zijn wettelijk verantwoordelijk voor de verzorging en opvoeding van hun kinderen. Een eventuele alimentatieplicht voor een kind geldt tot de 18-jarige leeftijd is bereikt.
Na de 18-jarige leeftijd geldt een voortgezette onderhoudsplicht voor de kosten van levensonderhoud en studie tot het kind 21 jaar wordt.

Toegevoegd na 2 minuten:
De financiële verantwoordelijkheid van ouders voor hun kinderen stopt niet bij het 18de jaar. Artikel 395a boek 1 Burgerlijk Wetboek verplicht ook daarna te blijven bijdragen in de kosten van studie en levensonderhoud. Deze voortgezette onderhoudsplicht duurt tot het 21ste jaar en is opgenomen omdat veel kinderen met 18 jaar nog niet zijn uitgeleerd. Een hbo-opleiding of universitaire studie is niet goedkoop, duurt minimaal vier jaar, bovendien is de tijd die besteed kan worden aan bijbaantjes beperkt.

Toegevoegd na 7 minuten:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0002656/Boek1/Titel17/Afdeling1/Artikel395a/geldigheidsdatum_15-09-2015

Toegevoegd na 6 uur:
Voor kinderen van 18 tot en met 20 jaar, de zogenaamde jongmeerderjarigen hebben ouders een zogeheten voortgezette onderhoudsplicht die verwijst naar kosten van levensonderhoud en studie. Als ouders niet aan deze verplichting voldoen, of in onvoldoende mate, zal men dit via de rechter moeten afdwingen. Het bedrag van de onderhoudsplicht kon dan wel eens veel hoger uitvallen dan € 100,00 per maand. De hoogte van de bijdrage in het onderhoud van het kind hangt ook af van de eigen inkomsten van het kind.

Niet iedereen mag een adreswijziging doorgeven. Daar zijn regels voor die men niet zomaar naast zich neer kan leggen. Ouder(s) mogen het voor inwonende meerderjarige kinderen doen, maar alleen als zij samen van het ene naar het andere adres verhuizen.
Jijzelf kunt de verhuizing maximaal vier weken vóór, maar uiterlijk binnen vijf dagen na de verhuizing doorgeven. Vraag bij de nieuwe gemeente of je in aanmerking komt voor eenuitkering en/of bijzondere bijstand.
In principe wordt van de ouders verwacht dat ze bijdragen in de kosten van het levensonderhoud. Als dat niet mogelijk is, bijvoorbeeld omdat de relatie met de ouders ernstig is verstoord, dan kan het namelijk zijn dat je recht hebt op bijzondere bijstand voor de kosten van het levensonderhoud, de gemeente kan besluiten de uitkering op de ouders te verhalen en zullen de ouders de uitkering moeten terugbetalen.
http://www.antwoordopbijstand.nl/inhoud?pid=351