Kan ik zorgverlof opnemen zodat mijn moeder met terminale kanker nog 1x op vakantie kan gaan?

Situatie:
Mijn moeder heeft een vorm van kanker die niet meer te genezen is.
Ze wil graag nog een keer op vakantie, maar heeft geen partner die haar kan helpen/verzorgen. Ze kan niet alles meer zelfstandig, dus ze moet worden begeleid.

Ik ben enig kind en zou graag deze wens van haar nog in vervulling laten gaan. Kan ik kortdurend zorgverlof opnemen en zo 10 dagen samen met haar op vakantie gaan?

Mijn vrouw kan niet gaan, want die heeft al de zorg over onze kinderen.

Tevens zou het inhouden dat we al volgende week maandag weg zouden willen, kan mijn werkgever dit weigeren?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Zorgverlof wil zeggen dat u vrij krijgt van uw werk om uw zieke kind, partner of ouder te verzorgen. Er is kortdurend en langdurend zorgverlof.

Kortdurend zorgverlof

Kortdurend zorgverlof is mogelijk als de zorg echt nodig is en u de aangewezen persoon bent om de zieke te verzorgen. U mag enkele dagen vrij nemen. Uw werkgever mag u vragen om aan te tonen dat het verlof noodzakelijk is. Hij kan zorgverlof alleen weigeren als dit ernstige problemen zou opleveren voor de organisatie.

Kortdurend zorgverlof wordt meestal gedeeltelijk doorbetaald. In de wet staat dat uw werkgever maximaal twee werkweken per jaar minstens 70 procent van uw loon moet betalen (het bedrag dat u krijgt, mag niet onder het minimumloon komen). In de CAO kan men hier van afwijken. Sommige werkgevers betalen helemaal geen loon door. Ook het aantal zorgverlofdagen kan anders zijn.

Langdurend zorgverlof

Langdurend zorgverlof is er om voor langere tijd voor uw ernstig zieke partner, kind of ouders te zorgen. Uw werkgever hoeft uw salaris tijdens het verlof niet door te betalen.Uw werkgever kan dit verlof alleen weigeren als het bedrijf in grote problemen zou komen.

Vanaf 1 juli 2015 kunt u ook langdurend zorgverlof opnemen voor de noodzakelijke zorg voor:
• grootouders, kleinkinderen, broers en zussen (tweedegraads bloedverwanten);
• andere huisgenoten dan uw kinderen of partner (bijvoorbeeld een inwonende tante);
• mensen met wie u een sociale relatie heeft (bijvoorbeeld een buurvrouw of vriend) en die van uw hulp afhankelijk zijn.

Ook kunt u vanaf 1 juli 2015 langdurend zorgverlof opnemen als iemand hulpbehoevend of ziek is.

Hoe lang duurt langdurig verlof?

U kunt per 12 maanden maximaal 6 keer het aantal uren dat u per week werkt opnemen. U kunt ook een aaneengesloten periode van maximaal 12 weken de helft van uw contracturen werken. In overleg met uw werkgever mag u het verlof over maximaal 18 weken verdelen. U mag ook het aantal uren per week in overleg met uw werkgever anders regelen.

Toegevoegd na 2 minuten:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverlof/vraag-en-antwoord/zorgverlof-aanvragen

Toegevoegd na 8 minuten:
De boodschap dat niet meer te genezen is krijgt men meestal zeer kort te voren pas te horen.
Werknemers hebben ook recht op calamiteitenverlof als zij door plotselinge omstandigheden in hun privéleven direct vrij moeten nemen. Calamiteitenverlof kan een paar uren tot een paar dagen duren, afhankelijk van de situatie. De werkgever betaalt het salaris door tijdens het verlof.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@hillegom, Ik wil geen conclusies trekken aan de hand van weinig gegevens, maar misschien komt u zelfs in aanmerking voor calamiteitenverlof.
Ook zeer ernstige problemen in de organisatie kunnen met goede wil door de werkgever altijd opgelost worden, zeker in zulk een omstandigheid in uw situatie waar wel eens haast geboden kan zijn.
Ik wens u veel sterkte in de komende zware periode.