Kan iemand in de schuldsanering gedwongen worden te verhuizen?

Ik zal de situatie zo kort mogelijk proberen uit te leggen.

Een kennis van mij heeft na een ellendige periode(vanwege familieleed) een behoorlijke schuld opgebouwd. Bedrijf is failliet gegaan en er staat nu een schuld open van zo'n 50.000 euro.
Deze jongen stelt het al zo'n anderhalf jaar uit, maar hij zal er niet aan ontkomen dat hij de schuldsanering in moet.

Hij woont op dit moment samen met een vriend van hem, maar zij kunnen niet meer met elkaar door een deur. Het zou dus ook zeer deprimerend zijn voor hem als hij tijdens zijn schuldsanering daar zou moeten blijven wonen.
Ik zat dus na te denken over een oplossing. Nu hij nog geen deurwaarders aan de deur heeft en de schuld dus eigenlijk een beetje 'in de wacht' staat, zou hij daar gebruik van moeten maken.
Hij heeft wel een fatsoenlijk salaris van tussen de 1600-1800 per maand.

De vraag is, kan degene die over de schuldsanering gaat hem dwingen te verhuizen als ze de huur van zijn nieuwe woning te hoog vinden?
Hij heeft namelijk een appartement op het oog dat zo'n 900(all-in) kost, maar kunnen zij hem dwingen om te verhuizen omdat dit te duur zou zijn?
Zijn overige leefkosten vallen mee, hij is gewend om rustig aan te leven, dus 900 voor de huur zou hij wel op kunnen brengen. Maar de vraag is of de schuldsaneringsinstantie daarmee akkoord gaat.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Heel kort door de bocht : de WSNP is er niet in eerste instantie om mensen met schulden te helpen, maar om te zorgen dat schuldeisers zo veel mogelijk van hun geld krijgen voordat iemand volledig berooid en aan de grond geen enkele cent meer af kan lossen, want van een kale kip kun je geen veren plukken.

In de praktijk betekent dat dat je onder bewind komt te staan, en dus geen zelfstandige financiële beslissingen meer mag nemen (buiten wat je haalt voor je dagelijkse boodschappen). De bewindvoerder bepaalt welk bedrag je maandelijks te besteden hebt aan je vaste lasten ((huur, water, energie, verzekeringen en huishoudgeld). Zonder de precieze bedragen te kunnen noemen - die worden van persoon tot persoon berekend - kun je op je blote klompjes wel aanvoelen dat een huur van 900 euro per maand bij dat inkomen niet acceptabel is - maar vooral ook niet verantwoord.

En ja, de schuldeiser is verplicht mee te werken om zo veel mogelijk inkomen te vergaren Dat kan dus ook betekenen dat je van baan moet wisselen of een verhuizing naar een goedkopere woning. En er is zeker voor alleenstaanden heel wat aanbod onder de 900 euro in de maand.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je mag een huurlast van zo´n 350 euro per mnd hebben als je in de schuldsanering zit , dus dit is zo´n beetje de limiet die elke gemeente steld , dus 900 euro per maand en dan nog de vaste lasten , gas/licht/water , je ziektekostenpremie en eigen bijdrage worden eerst van je salaris af gehouden dan blijft er niet zoveel meer over voor de schuldeisers neem ik aan . Dus dan zegt de schuldsanering zo goedkoop mogelijk gaan wonen zodat er meer overblijft voor de schuldeisers . En reken er op dat je ook totaal niets en dan ook niets meer mag bijverdienen , elke cent die extra binnenkomt op de bank zal gelijk afgedragen moeten worden en reken erop dat je hooguit 30 tot 50 euro in de week krijgt om van te leven , het is echt afzien en alles op alles te zetten om dit te overleven. Mijn zus heeft dit traject ook gedaan en is nu net deze maand uit de schuldsanering gekomen , maar je kunt echt helemaal niets meer , elke cent 10 x omdraaien , wij hebben bijgesprongen om haar te helpen met nog een familielid en ze reed nog een oud autootje die door familie was gegeven en geheel op een andermansnaam stond die ook de belasting en verzekering voor haar betaalde en haar eigen kinderen voor haar gingen tanken anders had ze totaal geen kant meer opgekund 3 jaar lang . Dus reken erop dat je ook geen geld overhoud voor bus of trein of auto , alleen de fiets blijft als vervoersmiddel over . Ik wens je heel veel sterkte en succes en als het kan leg alvast gauw een voorraadje aan van zaken die je lang kunt bewaren , want straks zul je van de voedselbank het eten krijgen en dat is fijn als het niet anders kan , maar nu heb je misschien nog de mogelijkheid om even wat extra in te kopen Succes
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
??? Voor 350 euro in de maand kun je niet eens een studentenkamer huren....en dat is in het Oosten van het land ! Of rekenen ze meteen mee dat je huursubsidie krijgt ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In theorie ; ja. Zijn "goede inkomen": is namelijk feitelijk helemaal geen inkomen meer als hij in de WNSP zit ; al het geld dat binnenkomt is dan -minus een beslagvrije voet - van de schuldeisers. En van die beslagvrije voet kun je onder geen enkele omstandigheid een vrijesectorwoning huren. Afhankelijk van waar je woont zou kamerbewoning wel eens een van de weinige opties kunnen zijn- wellicht kan hij een urgentieverklaring krijgen. Een goede kennis van mij zit in de WSNP, en die woont inmiddels op een studentenkamer in een oude zusterflat, op zijn dertigste. Heel klein en heel armoedig, maar je hebt in elk geval nog een dak boven je hoofd, gas, licht en water.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zie ook http://www.hotforum.nl/forum/schulden/564186/vrijesector-huren-en-wsnp/