Freelance werk, hoe legaal?

Ik wordt laatste tijd steeds meer gevraagd om website te maken als freelancer, nou ben ik er achter dat je er eerst iets voor moet doen voordat het legaal is. Ik had geen idee!
Wat is het en hoe kan ik legaal, freelance websites te maken? :)
BVD.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Btw-nummer aanvragen en inschrijven bij de kvk. En aangifte doen van omzet en inkomstenbelasting. Als je die dingen doet is het legaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de Belastingdienst zijn er twee verschillende manieren om buiten loondienst inkomsten te krijgen. De ene manier is als Resultaat uit Overige Werkzaamheden (ROW) en de andere is Winst Uit Onderneming (WUO).

Bij de eerste ben je geen ondernemer, bij de tweede wel. Let erop: het is de belastingdienst die uiteindelijk bepaalt of je ondernemer bent, de Kamer van Koophandel schrijft iedereen vrijwel zonder toetsing in. Ze kunnen je wel informeren, maar uiteindelijk bepaalt de Belastingdienst

Of jij een ondernemer bent of niet hangt af van een aantal verschillende factoren. Zie de bron voor de lijst van de Belastingdienst. Je kan aan de hand van die criteria een inschatting maken. Je kan als je wilt ook een afspraak maken met de belastingdienst om samen met ze te kijken of je een ondernemer bent.

Mijn inschatting is dat het in jouw geval afhangt van de hoeveelheid opdrachten, de hoeveelheid opdrachtgevers, of je jezelf adverteert (treed je als naar buiten als ondernemer), enz. Als jij je gewone vaste baan hebt en 's avonds en in het weekend wat dingen doet voor familie of vrienden die via-via bij je gekomen zijn, dan drijf je natuurlijk geen onderneming. Maar werf je actief, ben je van plan om dit je hoofdinkomsten te laten worden en je investeert in je bedrijf dan ben je wel een ondernemer.

Stel je bent uiteindelijk geen ondernemer, let er dan wel op dat het werk dat je doet puur op opdracht blijft. Vermijd dus de schijn dat het een (verkapte) loondienst is. Werk bijvoorbeeld niet voor (ex-)werkgevers of maak ook geen afspraken om elke week een uurtje de site bij te houden. Dan lijkt het namelijk al snel erop dat je in dienst bent.

P.S. Om het ingewikkelder te maken, er is ook nog eens een onderscheid tussen ondernemer voor de omzetbelasting en ondernemer voor de inkomstenbelasting. Vaak ben je het allebei, soms ben je maar een van de twee.

P.S. 2. Sommige werkgevers gaan liever niet in zee met freelancers die werken op basis van ROW, omdat als blijkt dat de Belastingdienst het werk als een arbeidsrelatie beoordelen, dat zij de sociale premies en een boete moeten betalen.

P.S. 3. Aan het eind van het jaar geef jij je inkomsten op. Let erop dat dit valt in de schijf waarin je nu ook valt, maar dat hierbij wel geldt dat je nog een additionele premie (ik geloof) 5,65% moet betalen als eigen bijdrage voor de zorgverzekeringswet. Overigens mag je kosten die je gemaakt hebt aftrekken van je inkomsten.