Incassobureau failliet, wat gebeurt er nu met de vorderingen?

Heb een vordering van een bedrijf via een incassobureau lopen. Het bedrijf heeft deze vordering uit handen gegeven aan het betreffende incassobureau.

Heb een betalingsregeling kunnen treffen. Nu lees ik dat het betreffende IB failliet is. Moet ik mijn maandelijkse betalingen gewoon blijven voortzetten?

En hoe gaat 't nu verder?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.4K
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Wahaha hoe krijgt een incasso bureau dat voor elkaar. Hadden ze te veel schuld open staan? Ik hoop nog dagelijks op een faillissement van het CJIB maar ja...

Het beste antwoord

Beste neem je contact op met de curator van het bedrijf, die zal je meer kunnen vertellen. Ook of de maandelijkse bedragen wel of niet betaald moeten worden. Zorg er voor dat, als je niet hoeft te betalen, de bedragen in ieder geval beschikbaar zijn als de curator deze alsnog opeist. Redenen voor niet te hoeven betalen kan zijn dat men nog aan het inventariseren is wat de exacte staat van het bedrijf was op moment van faillissement. Wie de curator van jouw IB is kun je vinden op de website van de rechtbanken (zie bron).

Wat je ook van de curator moet weten is of de vordering op jou is gekocht (overgenomen) door het IB of dat ze de vordering uitvoeren in opdracht van een ander bedrijf en incasso's weer doorbetalen.

In het eerste geval is jouw schuld onderdeel van de boedel van het IB en zal de curator je wel melden hoe je de openstaande schuld moet betalen. In het andere geval zal het bedrijf waar je de schuld hebt zich bij een ander IB melden met verzoek de schuld te innen. Ga in dat geval goed na dat het deel van de schuld die je al voldaan hebt in mindering is gebracht. Dat het bedrijf dat een vordering tegen je heeft dat bedrag niet heeft ontvangen van het IB is risico van het bedrijf dat het IB heeft ingehuurd.

Hoe het ook loopt, de schuld zul je moeten betalen. Door het faillissement komt de vordering op jou, helaas voor je, niet te vervallen