Hebben medewerkers in de horeca recht op fooi dat gegeven wordt of mag het bedrijf dit in eigen zak steken?

De fooi gaat in dit geval in een pot en wordt door de baas geleegd en volgens zijn zeggen in de loon verrekend.

Is hier wettelijk iets voor geregeld?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Hier is wettelijk niets voor geregeld. De prijzen in de horeca zijn inclusief bediening en btw.

Indien de fooien zogenaamd in een pot gaan en het wordt zogenaamd in het loon verrekend, dan heb je gewoon te maken met een ordinaire dief.

Fooien die je persoonlijk ontvangt van klanten zijn strik persoonlijk en hoeven niet te worden afgedragen aan de baas of iemand anders.

Helaas heb je met zo asociale werkgevers in de praktijk geen poot om op te staan.

Mijn advies: heel vlug een andere werkgever zoeken en deze parasiet laten stikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bespreek het met je collega's. Een pot is normaal als je bijvoorbeeld moet delen met het keukenpersoneel die net zo hard gewerkt hebben om de fooi te verwerven. Als de baas het in zijn zak steekt zou ik hem er over aanspreken. Tenzij je vantevoren wist dat dit de afspraak is. Als je baas je een salaris betaald wat in vergelijk met andere werkgevers ruim hoger is dan is er een rede voor zijn actie, maar ik denk dat je gewoon gen..........d wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb veel situaties gekend als het om fooien gaat.
Zo heb ik bij de mcdonalds, holiday inn, en van der valk gewerkt en daar ook veel verhalen gehoord!

Toen ik bij mcdonalds werkte, kreeg ik ooit eens een rijksdaalder fooi.. maar volgens bepaalde mcdonalds wetten is het verboden om fooi in je eigen zak te houden.. althans.. zo heb ik dat als jonge tiener te horen gekregen... het fooi moest perse in de geldpot van het ronald mcdonalds spaarpot. (bang dat ik toen was, luisterde ik maar braaf naar de baas, nu zou ik het gehouden hebben)

Bij holiday inn hadden was het gebruikelijk dat het in een fooi ging.. maar aangezien ik na 3 maanden nog steeds geen aandeel had gehad (daarnaast werkte ik ook veel minder dan de fulltimers) hield ik de 25 euro roomservice fooi lekker in mijn eigen zak!

Bij van der valk vond ik het altijd goed geregeld! De tafels die je afrekende mocht je het fooi van houden! Maar niet bij alle valks.. Ik heb namelijk wel eens een verhaal gehoord dat je de fooi aan het einde van de dag gewoon bij je dagomzet moest bijgeven.. dat bleek allemaal voor de baas te zijn!

Ik wil je 1 ding zeggen! Fooi wat jij krijgt! Is voor jou! Desnoods hou je het stiekem in je zak! Tenzij het een eenmans horeca bedrijfje is, waarbij echt eerlijk de fooi wordt verrekent met alle collega's!

In de horeca word je:

1: te laag betaald! (ook op leeftijd)
2: belazerd waar je soms bij staat!

dus laat je niet belazeren en hou de fooi in je zak!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De fooienpot in eigen beheer houden, gaat er waarschijnlijk ook niets mis. Bijhouden in een kasboek wat er binnen komt aan fooien en dan gezamenlijk na verloop van tijd de fooienpot legen. Eerlijker kan niet. Nooit door de baas laten doen of hij moet er zelf ook een behoorlijke fooi bij doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt aan de gezamenlijke afspraken met je collega's

in een restaurant zijn meerdere personen bezig om een goede maaltijd neer te zetten. Ook de koks en de afwashulp.
Dan is het netjes als de ober het met zijn collega's deelt en dat gebeurt ook zeer vaak.

Is er niets afgesproken dan is het een gift aan jou. Dan kan een werkgever daar niet aan komen.

Overigens is de eerste een vaak centraal in een bedrijf gemaakte afspraak.