werkt de oude methode van pinnen nog ?

naar aanleiding van deze vraag ?

http://www.goeievraag.nl/vraag/financien-werk/financien/overig/dief-pinpas-code.354894#&from=feed

werkt de oude methode nog ?
zou een dief daar de pincode nog van kunnen lezen ?
als hij over de juiste apparatuur beschikt ?
dus van de magneet strip ?

11 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Nee, het oude pinnen is inmiddels definitief afgeschaft. Ook bij het oude pinnen stond je pincode niet op de magneetstrip, dus ook hier nee: een dief heeft echt niks meer aan een kopie van de magneetstrip.

Wel een kanttekening, in het buitenland gaan ze nogal eens anders met passen om, dus licht jezelf in dat soort gevallen altijd goed voor!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
capthavoc
11 jaar geleden
Ik vraag me wel altijd af hoe ze dat dan toch voor elkaar krijgen als je naar bijv opsporing verzocht kijkt
dan hebben ze blijkbaar toch de pin te pakken
hoe weten ze dat dan ?
of zijn dit toch alleen mensen die ergens hun pin hebben opgeschreven ?
Computoon
11 jaar geleden
Enkele methodes:
- meekijken over de schouder
- frauderen met het geldopnameautomaat (bijv. door het plaatsen van een vrijwel onzichtbare camera die de pincode vastlegt.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, daar hebben ze heel veel methoden voor. En die werken deels ook met het nieuwe pinnen! Meestal gebruiken ze verborgen camera's, maar er zijn vele nadere methodes.
Zie dit (oude pinnen) filmpje maar om een indruk te krijgen: http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=skimming%20youtube%20rijnmond&source=web&cd=2&ved=0CEAQtwIwAQ&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DUA_o4E7x-bI&ei=tWMQUPmtG4TB0QWlvIC4BA&usg=AFQjCNF7uC-0j6GRJhmuLeLi_Zdlatryig
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meekijken over de schouder is ook veel gebruikt inderdaad. Ik doe voor mijn mijn werk het een en ander in informatiebeveiliging en heb in de jaren geleerd hoe makkelijk het is om informatie te jatten. Mensen zijn ontzettende gewoontedieren en totaal onbewust van hun omgeving.
Computoon
11 jaar geleden
Maar een 'geruststelling' is toch, dat de criminaliteit tot op heden niet de rekenregels heeft ontdekt op basis waarvan geldopnameapparaten 'weten' of een ingetoetste pincode juist is. De pincode is ook niet bij de bank bekend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met een beetje oefenen kun je het ook aan de vingers zien vanaf de zijkant, de bewegingen dus.

Andere antwoorden (2)

De pincode staat niet op de magneetstrip.
Dus ook toen alleen de magneetstrip nog bestond, hadden criminelen aanvullende methodes nodig om illegaal geld te kunnen opnemen.
Computoon
11 jaar geleden
Ja want niet alle passen hebben al een chip mijn tankpas bevoorbeeld niet